I november i fjol köpte Spotify det svenska startupbolaget Soundtrap, en app som låter musiker skapa låtar ihop via molnet.
Prislappen var hemlig men Di Digital kunde senare avslöja att förvärvet kostade Spotify omkring en halv miljard kronor. Det gjorde Soundtrap till ett av Spotifys två dyraste förvärv någonsin.
Nu framkommer det att Soundtrap i fjol omsatte drygt 5 miljoner kronor, enligt handlingar som Di Digital tagit del av. Det är mer än fyra gånger så mycket som under den föregående räkenskapsperioden.
Försäljningsökningen har att göra med "en exponentiell tillväxt" i användarbasen, skriver Soundtrap i sin årsredovisning utan att uppge hur många kunder man har.
Soundtraps förlustresultat uppgick till 44 Mkr. Bolagets hade vid årsskiftet knappt 28 Mkr i omsättningstillgångar.
Förvärvet av Soundtrap är ett led i Spotifys strategi att komma närmre artisterna i värdekedjan. Soundtraps teknik skulle i teorin kunna öppna för att artister skapar låtskisser eller hela verk direkt hos Spotify för att sedan dela dem med sin publik.
Det är oklart hur nära Spotify är att ta det steget men enligt uppgift till Di Digital ser vd:n Daniel Ek ett stort strategiskt värde i Soundtrap, trots de magra intäkterna.
Läs mer: Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street
”Under 2018 har arbetet präglats av olika integrationsprojekt för att integrera Soundtraps produktplattform i Spotify”, skriver Soundtrap i sin årsredovisning.
Soundtraps app går att jämföra med Apples Garageband med skillnaden att den är kompatibel med ett flertal större operativsystem. Appen har till exempel använts vid musikundervisning i skolor i USA.
Di Digital har sökt Spotify för en kommentar.
Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”