Hoppa till innehållet

"Köttgucket" flödar i nätsuccén Stålenhags värld

Hans bilder av ett välbekant 80-talssverige som befolkas av magnetiska svävare och robotar har charmat världen. Nu släpper Simon Stålenhag nya skildringar av hur hans värld hotas av något skrämmande utomjordiskt – och Di Digital kan visa en hittills opublicerad bild.

Foto: Simon Stålenhag

Till och med Simon Stålenhags telefonsvarare doftar vildvuxen sci-fi.

”Du har kommit till IQ-svar som tillhör…” Den välbekanta kvinnliga rösten hos telefonbolaget hakar upp sig och börjar förvridas. Ett radiobrus växer fram, nästan detonerar, och plötsligt bryter sig Björn Skifs stämma ut i några toner ur Hooked on a Feeling. Sedan sjunker störningarna tillbaka, och när pipet som markerar att det är dags att tala in ett meddelande kommer är allt normalt igen.

Foto: Simon Stålenhag

Det är en passande metafor för Stålenhags konstnärsskap. Allt i de vardagliga 70- och 80-talsmiljöerna är vid första anblicken som vanligt. En tonåring med en grå, klumpig datorskärm i famnen har stannat upp utanför sitt hus, stående några meter från familjens Volvo 240. Adventsljusen i husets fönster lyser varmt och lockande i den mörka vintereftermiddagen, men tonåringens blick har fastnat på de stora upplysta luftskeppen som hänger ett hundratal meter upp i luften. De stora, retrofuturistiska skepnaderna passar så bra in att de till en början inte ens sticker ut.

Simon Stålenhag kallar dem Gaussfraktare.

”Det är jättestora fraktskepp som drivs av magnetism, och som bara kan gå norrut eftersom de drivs med hjälp av jordens magnetfält. Därför blir det  extremt sällsynt att se dem i söder, det blir verkligen tillfällen man minns. Vid vintern -91 var de här, liksom”, säger han.

Simon Stålenhags två crowdfundade böcker.

Stålenhag har med sina illustrationer gjort succé på nätet, och hans har nu fans i hela världen. Hans Kickstarterkampanj för de två böckerna Tales from the Loop hade målet att få ihop 10 000 dollar, men när kampanjens deadline nåddes satt man med hela 320 000 dollar i famnen. Under hösten skickas böckerna ut till de som stött kampanjen.

Nyligen fick Gaussfraktarna på Stålenhags hemsida sällskap av ett antal nya visioner från detta framtidsförflutna. Den nya serien heter Things From The Flood, och det obekanta har bokstavligt talat infiltrerat det kända, trygga. ”Saker med köttguck på”, kallar Stålenhag motiven. Vad bilderna exakt visar är tills vidare hemligt, men han kan berätta om ramen för händelserna.

Foto: Simon Stålenhag

”En översvämning äger rum ute på Mälaröarna under vintern 1994. På elektronik och prylar som man hämtar från området har det börjat växa något konstigt, och om man gör labbprover på dem så är det något som inte stämmer. Det är inte kopplat till jordiskt DNA. Något har gått väldigt snett helt enkelt”, säger han och skrattar.

Foto: Simon Stålenhag

Stålenhag beskriver sig som ett utomhusbarn, som när han var liten var ute och fiskade och fågelskådade. Svenska naturkonstnärer som Bruno Liljefors och Gustaf Brusewitz inspirerade honom, i det att naturen tilläts innehålla en känsla av något magiskt och mäktigt. Han vill göra Hollywood-film av sin vardagliga uppväxt, säger han och jämför med E.T.

”Det är ett vardagligt förortshem där yttre rymden kommer på besök. I mina grejer väljer jag att på ett liknande sätt ta från min omedelbara närhet. Bilderna innehåller barndomsminnen som betyder något för mig, som Luxor-teven och kassettbandspelaren. Sådana hade jag i min familj långt in på 90-talet”, säger han och kallar sig själv för ett "b-filmsbarn".

Foton: Simon Stålenhag

Vid första anblicken ser bilderna ut att vara målade för hand, med pensel mot duk, men Stålenhag säger att det inte finns en pixel i dem som inte är målad digital. Han använder Photoshop, och ritar på en Wacomplatta. I Sketchup gör han 3D-skisser över sina skepp och skepnader, som han sedan kan vrida och vända på.

Jag är en serieläsare sedan barnsben, och jag måste för mina egna drömmars skull fråga dig: varför har du inte medverkar i något seriealbum än?

”Jag läser inte särskilt mycket serier. Formatet i de här böckerna jag gör passar mig bättre. Stora böcker, lite text, mycket bilder och lite finare tryck. En av mina stora inspirationer är boken God morgon framtid, som Bra Böcker gav ut -84. Själva produkten är så fin, och jag älskade att sitta och titta i den. Serier är inte direkt mitt format, helt enkelt”, säger Stålenhag.

Attan också.

I nästa vecka kommer Simon Stålenhag på sin hemsida lägga upp fler bilder från serien Things From The Flood, men redan nu kan Di Digital visa upp en av dem. Och den är inte lovande för dig som tänkte sätta dig i Volvon och ta en sväng förbi ICA för att plocka upp ingredienserna till en smörgåstårta:

Foto: Simon Stålenhag

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera