Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Kraften är stark i svenska speljätten – skriver prestigeavtal om Star Wars-spel

Nu står det klart att Malmö-baserade Massive Entertainment har landat ännu ett storkontrakt. På onsdagen avslöjades att spelstudion har ingått avtal med Lucasfilm och Disney om att göra spel av legendariska ”Star Wars”.

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment inte bara ska göra spel av legendariska ”Star Wars”.
Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment inte bara ska göra spel av legendariska ”Star Wars”.Foto: Lucasfilm/Massive Pressbild

Det är sedan länge klart att Massive Entertainments ”The Division” ska bli Hollywoodfilm med Jake Gyllenhaal och Jessica Chastain. Nu stärks banden mellan Sveriges spelvärld och Hollywood ytterligare. 

När världens mest framgångsrika film genom tiderna, ”Avatar”, ska bli spel har James Camerons team på Lightstorm Entertainment vänt sig till den svenska spelstudion Massive Entertainment. Och samma sak händer nu när George Lucas-grundade Lucasfilm tecknar avtal med Massive Entertainment om att göra spel av klassikern ”Star Wars”.

”Den enorma Star Wars-historien har varit en stor källa till inspiration för våra anställda. Det här är början på ett långvarigt samarbete mellan oss och Disney och Lucasfilm”, säger Ubisofts vd Yves Guillemot i ett pressmeddelande.

Franska Ubisoft äger Massive Entertainment sedan 2008. En framgångsfaktor i att få uppdraget till Sverige har varit spelmotorn Snowdrop som Massive skapat och som imponerat på spelvärlden i form av realistisk återgivning och framför allt sättet att jobba med öppna världar.

”Ubisoft har en unik talang för att skapa uppslukande världar så vi är enormt glada att få jobba med dem på detta projekt. Vi är inspirerade av passionen och talangen på Massive och tillsammans delar vi en vision för vilken sorts originalhistorier vi vill berätta om den här expansiva galaxen. De har kreativiteten, erfarenheten och förståelsen för att ge både äkthet, djup och innovation till det här nya ”Star Wars”-spelet”, säger Lucasfilm Games vd Douglas Reilly i ett pressmeddelande.

Läs mer: Massive landar storkontrakt - ska göra spel av Avatar

I en intervju på Starwars.com berättar Douglas Reilly mer om samarbetet:

”Vi har ägnat nästan ett år nu till att lära känna varandra och se vad bägge parter kan bidra med. Jag är ett stort fan av Massive. Vi är väldigt exalterade över att se vart det här projektet tar vägen för de har en unik vision för storyn och spelet de vill leverera”, säger Douglas Reilly.

Massive Entertainment ska skapa ett spel byggt på en öppen spelvärld där man kan utforska ”Star Wars”-galaxen. Julian Gerighty, som var creative director bakom Massives ”The Division 2”, ska vara den som leder arbetet med ”Star Wars”-projektet.

”Det här är en värld som vi älskar och som vi vill ge rättvisa med ett spel och en historia som ska ge både nya och gamla fans en fantastisk resa under lång tid”, säger Julian Gerighty i ett pressmeddelande.

Speljätten EA har tidigare haft exklusiv rätt att göra spel av ”Star Wars”, men nu säger Disney, som i dag äger Lucasfilm, att det inte längre gäller.

”EA har varit och kommer att fortsätta vara en väldigt strategiskt viktig partner för oss. Men vi känner att det finns plats även för andra”, säger Sean Shoptaw på Global Games och Interactive Experiences på Disney till amerikanska tidskriften Wired.

Läs även: Hård kamp inom svenska mångmiljardindustrin – dataspelsbolagen blickar utomlands 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera