Annons

Kraftig ökning för Klarnas kreditförluster: ”Vi ska in på 5-6 nya marknader i år”

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Jesper Frisk (Di).
De obetalda fakturorna hos Klarna ökade kraftigt under det första kvartalet. Men bolaget menar att det inte beror på coronapandemin, utan på den internationella tillväxten i länder som Australien och USA.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna ökade sina intäkter med 31 procent på årsbasis under det första kvartalet 2020 till knappt 2,1 miljarder kronor. Betalningsvolymerna växte samtidigt med 37 procent.

”Vi ser en väldigt stark tillväxt, vilket man inte ska ta för givet med tanke på att vi redan hanterar så stora volymer. Bara i USA har antalet anslutna handlare växt med 160 procent senaste året, medan användandet av vår app bland amerikaner också ökar kraftigt bland konsumenter”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, till Di Digital.

Tillväxten håller alltså i sig för bankutmanaren, men den är också mycket kostsam. Under perioden noterar Klarna en förlust på nästan en halv miljard kronor, eller 460 Mkr. Det är fem gånger så mycket som under samma period förra året.

”Förlusten är enligt plan. Vi kommer till exempel att lansera på 5-6 nya marknader i år, och det kräver en hel del investeringar och planering i förväg”, säger hon.

Stora delar av minusresultatet kan härledas till en kraftig ökning av bolagets kreditförluster. Det handlar om andelen fakturor som konsumenter inte kunnat betala tillbaka, eller som Klarna bedömer kommer förbli obetalda.

De växte till 692 Mkr mellan januari och mars i år, vilket går att jämföra med 297 Mkr samma period 2019. De växer därmed snabbare än intäkterna. Men kreditförlusterna tilltog redan i slutet av fjolåret, före coronapandemin, vilket också sägs vara en kalkylerad risk.

Klarna menar nämligen att kreditkvaliteten på deras kärnmarknader, som Sverige och Tyskland, inte har försämrats trots coronapandemins skadeverkningar på ekonomin. I stället härrör ökningen från expansionen till nya marknader, enligt bolaget.

I Australia och USA har bolaget till exempel lanserat produkter med längre återbetalningstid, dessutom är de mer liberala med sina förseningsavgifter.

”Vi kommer fortsätta kalibrera våra villkor och försöka hitta rätt balans på nya marknader, det tar tid. Men på kärnmarknaderna är kreditkvaliteten fortsatt mycket god”, säger Aoife Houlihan.

Den produkt som kanske rönt störst framgångar i USA är möjligheten att i Klarnas app dela upp sina köp i fyra betalningar, oavsett vilken butik denne handlar ifrån. Nu ska bolaget även lansera denna möjlighet i Tyskland och Storbritannien, vilket minskar deras beroende av intäkter direkt från e-handelsbutiker.

Klarna tittar också på att lansera produkter där bolaget inte tar betalt direkt från kunderna, utan från annonsörer, till exempel lojalitetsprogram och affiliate-nätverk.

”Vi försöker att bredda våra intäktsströmmar med en rad olika tjänster riktade direkt mot konsumenter. Det syns inte så mycket i Sverige ännu”, säger Aoife Houlihan.

Klarna har under det senaste året tagit in nästan 6,6 miljarder kronor i externt kapital. Men vissa åtgärder har vidtagits. Resultatet under första kvartalet påverkades negativt av att Klarna reserverade ett belopp på 100 Mkr för att parera ökade kreditrisker, kopplade till coronapandemin.

”Vi har en hälsosam balansräkning som vi kan växa från. Men vi har självklart vidtagit åtgärder i form av större kostnadskontroll”, säger Aoife Houlihan.

Läs mer: Konsumenter riskerar hårdare kreditkrav hos Klarna: ”Vi gynnas inte av krisen”

Läs mer: Klarna–chefen vill växa vidare i krisens USA – utan att göra reklam för krediter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer