Annons

Kreditbolag tar in 300 miljoner från EQT: ”Ett kvitto på att vi gjort skillnad”

Anyfins tre grundare Sven Perkmann (teknikchef), Filip Polhem (operativ chef) och Mikael Hussain (vd).
Anyfins tre grundare Sven Perkmann (teknikchef), Filip Polhem (operativ chef) och Mikael Hussain (vd). Foto: Press.
Anyfin vill profilera sig som en motpol till kreditbranschens ”lånehajar”. Nu får bolaget en ny delägare när EQT Ventures medfinansierar en större kapitalrunda. ”Hittills har vi inte sett någon direkt påverkan av corona”, säger vd:n Mikael Hussain.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska kreditbolaget Anyfin lanserade sin tjänst på den svenska marknaden i november 2017. Företaget har som affärsidé att ta över konsumenters existerande krediter från andra aktörer, men den uttalade målsättningen att sänka deras räntor.

Anyfin vill vinna marknadsandelar från så väl nischbanker, kreditkortsutgivare, låneförmedlare som konsumentkreditföretag. Klarna och Qliro räknas exempelvis till den sistnämnda kategorin.

Nu tar Anyfin in hela 300 miljoner kronor i en nyemission. Rundan leds av EQT Ventures, med stöd från existerande ägare som riskkapitalbolagen Accel och Northzone.

Vad ska pengarna användas till?

”Kapitalet ska stärka verksamheten. De ska framför allt gå till att vidareutveckla våra tjänster och produkter”, säger Mikael Hussain, vd och medgrundare.

Det nya kapitalet är således inte tänkt att lånas ut till kunder, utan där har Anyfin andra finansieringsmodeller. Mikael Hussain vill inte uppge hur mycket företaget värderas till i rundan, som ännu inte har registrerats hos Bolagsverket.

Anyfin säger sig vidare ha lockat ”tiotusentals kunder” sedan starten.

Hur har er utlåning och tillväxt påverkats under coronakrisen?

”Hittills har vi inte sett någon direkt påverkan, det är lite för tidigt att säga”, säger vd:n.

Riskkapitalmarknaden brukar drabbas hårt under ekonomiska kriser. Ändå lyckas ni stänga en stor runda. Var processen smärtfri? 

”Arbetet har gått enligt plan. Vi hade tidigt en dialog med bland andra EQT Ventures. Våra synsätt matchade varandra väl, särskilt när det kommer till produktutveckling och framtida möjligheter på marknaden”, säger Mikael Hussain.

Han grundade bolaget tillsammans med Sven Perkmann och Filip Polhem. Trion har en bakgrund på så väl Izettle, Klarna som Spotify.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Anyfin blygsamma 1,8 Mkr och noterade en förlust på 14 Mkr. Mikael Hussain vill ännu inte dela med sig av några siffror om hur verksamheten utvecklades under fjolåret.

”Men vi har haft en god tillväxt och är stolta över det vi åstadkommit hittills. Att vi har lyckats stänga den här kapitalrundan är också ett kvitto på att vi faktiskt gjort skillnad på marknaden”, säger han.

Läs mer: Klarna–chefen: Vi slutar göra reklam för krediter under corona 

Tillvägagångssättet är att kunderna tar ett foto på sin existerande faktura och sedan skickar den digitalt till Anyfin. Bolaget gör en egen riskbedömning, ger ett individuellt erbjudande och köper sedan loss krediten. 

Bolaget har i genomsnitt sänkt de effektiva räntorna med 64 procent för sina kunder, enligt vad vd:n Mikael Hussain uppger, vilket i sin tur bidragit till besparingar för svenskarna på över 100 Mkr.

Enligt vd:n är orsaken till prisskillnaden att Anyfin har automatiserade processer, som i stor utsträckning vilar på artificiell intelligens, vilket gör bolaget mer kostnadseffektivt. Anyfin har i dagsläget runt 50 anställda.

Men det handlar också om att andra aktörer tar för mycket betalt för sina tjänster; Mikael Hussain brukar prata om att det finns ett problem med ”övermarginaler” inom kreditbranschen.

”Vi tittar på att släppa fler tjänster som hjälper konsumenter att minska sin skuldsättning, eller till och med undvika den helt och hållet. Det kan handla om att vi hjälper till att avsluta eller blockera återkommande krediter som delbetalningar och kreditkort”, säger han.

Men ni ska inte börja med nyutlåning av krediter?

”Nej, det inte är aktuellt”, säger han.

Under coronavirusets utbrott har konkurserna och varslen överöst varandra i Sverige, med en ökande arbetslöshet som följd. Många svenskars privatekonomiska situation lär försämras framöver, vilket kan leda till ökad skuldsättning i samhället och växande kreditförluster för lånebolagen. 

”Problemlånen lär öka generellt i en sådan här kris, men vi arbetar inte med nyutlåning och vår modell bygger på att konsumenten faktiskt kan betala. Finansinspektionen säger att 15 procent av alla krediter går till inkasso, medan samma siffra hos Anyfin är 0,4 procent. Vi litar på vår kreditprövning”, säger Mikael Hussain.

Även om kunden inte tar nya lån genom Anyfin fick bolagets marknadsföring ändå kritik under hösten 2019 från Konsumentverket. Flera reklamfilmer med en talande delfin, som varnade konsumenter för att andra kreditbolag var ”lånehajar”, möttes av skepsis från myndigheten som menade att de kunde försköna bilden av skuldsättning.

Läs mer: Efter hårda kritiken – låneapp städar undan massiv reklaminsats   

Kampanjen städades sedan undan. Mikael Hussain berättar att bolaget kommer vara lite mer försiktiga i sin marknadsföring framöver, särskilt under coronakrisen.

”Precis som alla andra måste vi vara lyhörda för vad som händer ute i samhället, och rätta oss därefter. Alla delar av vår affär ska spegla det, inklusive marknadsföringen”, säger han.

Anyfin finns just nu i Finland och Sverige, men har planer på en internationell expansion i Europa inom de närmsta tolv månaderna.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer