I ett pressmeddelande skriver Konsumentombudsmannen, KO, att det är fyra reklamfilmer som man valt att rikta in sig på.
I tre av de fyra filmerna visas humoristiska vardagsscener där personer löser betalningssvårigheter genom att ”bynka”, det vill säga öka på eller pausa sin kredit. Budskapet är tydligt, enligt KO.
”Genom att 'bynka' så kan man alltid på ett helt bekymmerslöst sätt lösa betalningssvårigheter genom att skjuta dem på framtiden”, skriver KO i pressmeddelandet.
I en fjärde film framförs påståenden om att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar”.
”KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar.”
Måttlösheten i marknadsföringen är extra allvarlig, anser KO, eftersom den riktar sig till en grupp som ”är eller riskerar att bli överskuldsatta”.
Bynk har lagt stora pengar på marknadsföring. Mellan mars 2018 och februari 2019 lade bolaget hela 266 miljoner kronor på reklam i olika medier. För att finansiera kalaset tog Bynk i början av året in en halv miljard i riskkapital, från bland andra Schibsted.
Konsumentombudsmannen brukar generellt stämma bolag om rättsläget är oklart, eller om ett företags överträdelser kan ge en marknadsstörningsavgift som påföljd.
Enligt stämningsansökan yrkar KO på att Bynk ska behöva betala ett vite om en miljon kronor.
Det var ett misstag, vi tog bort filmerna när vi uppmärksammades på detta.
Bynks vd Emil Hansson tror inte att Bynk kommer behöva betala vitet.
”Vi plockade ner de aktuella filmerna efter vår första kontakt med Konsumentverket. Vi avser inte att bryta mot förbudet och kommer därför inte behöva betala vitet” säger han.
Men filmerna låg kvar på nätet i flera dagar?
”De låg kvar på vår Youtube-sida, men marknadsfördes inte aktivt. Det var ett misstag, vi tog bort dem när vi uppmärksammades på detta.”
Emil Hansson säger att Konsumentverket har belyst viktiga frågor kring utformningen av marknadsföringen i branschen.
”Vi välkomnar vi att myndigheten nu söker ett tydliggörande av reglerna för hur finansiella företag får marknadsföra krediter”, säger han.
Di Digital har i flera artiklar granskat bolagets reklam och konstaterar att ett flertal anmälningar lämnats in mot bolaget till KO. Bolaget har självmant gått med på att avbryta sina reklamkampanjer men skrev i oktober till Konsumentverket att de inte ”kan acceptera den kritik som framförts”, förrän KO specificerat sina klagomål.
Tidigare har andra kreditbolag som Klarna, Anyfin och Sambla också fått kritik för Konsumentverket för sin marknadsföring.
Läs mer: Ilskan växer mot låneappen Bynks enorma reklamkampanj
Läs mer: Låneappen Bynk efter anmälningsvågen: Kan inte acceptera kritiken