Hoppa till innehållet

Kreditbolaget Bynk stäms för sin reklam – riskerar miljonbot

Att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar” är reklambudskap som inte uppfyller konsumentkreditlagens krav på måttfullhet. Det anser Konsumentombudsmannen – som nu stämmer bankuppstickaren med hot om vite på en miljon kronor.

Emil Hansson är vd och medgrundare på Bynk.
Emil Hansson är vd och medgrundare på Bynk.Foto: Press.

I ett pressmeddelande skriver Konsumentombudsmannen, KO, att det är fyra reklamfilmer som man valt att rikta in sig på.

I tre av de fyra filmerna visas humoristiska vardagsscener där personer löser betalningssvårigheter genom att ”bynka”, det vill säga öka på eller pausa sin kredit. Budskapet är tydligt, enligt KO. 

”Genom att 'bynka' så kan man alltid på ett helt bekymmerslöst sätt lösa betalningssvårigheter genom att skjuta dem på framtiden”, skriver KO i pressmeddelandet.

I en fjärde film framförs påståenden om att man kan ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar”.

”KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar.”

Måttlösheten i marknadsföringen är extra allvarlig, anser KO, eftersom den riktar sig till en grupp som ”är eller riskerar att bli överskuldsatta”.

Bynk har lagt stora pengar på marknadsföring. Mellan mars 2018 och februari 2019 lade bolaget hela 266 miljoner kronor på reklam i olika medier. För att finansiera kalaset tog Bynk i början av året in en halv miljard i riskkapital, från bland andra Schibsted.

Konsumentombudsmannen brukar generellt stämma bolag om rättsläget är oklart, eller om ett företags överträdelser kan ge en marknadsstörningsavgift som påföljd. 

Enligt stämningsansökan yrkar KO på att Bynk ska behöva betala ett vite om en miljon kronor. 

Det var ett misstag, vi tog bort filmerna när vi uppmärksammades på detta.

Bynks vd Emil Hansson tror inte att Bynk kommer behöva betala vitet.

”Vi plockade ner de aktuella filmerna efter vår första kontakt med Konsumentverket. Vi avser inte att bryta mot förbudet och kommer därför inte behöva betala vitet” säger han.

Men filmerna låg kvar på nätet i flera dagar?

”De låg kvar på vår Youtube-sida, men marknadsfördes inte aktivt. Det var ett misstag, vi tog bort dem när vi uppmärksammades på detta.”

Emil Hansson säger att Konsumentverket har belyst viktiga frågor kring utformningen av marknadsföringen i branschen.

”Vi välkomnar vi att myndigheten nu söker ett tydliggörande av reglerna för hur finansiella företag får marknadsföra krediter”, säger han.

Di Digital har i flera artiklar granskat bolagets reklam och konstaterar att ett flertal anmälningar lämnats in mot bolaget till KO. Bolaget har självmant gått med på att avbryta sina reklamkampanjer men skrev i oktober till Konsumentverket att de inte ”kan acceptera den kritik som framförts”, förrän KO specificerat sina klagomål.

Tidigare har andra kreditbolag som Klarna, Anyfin och Sambla också fått kritik för Konsumentverket för sin marknadsföring.

Läs mer: Ilskan växer mot låneappen Bynks enorma reklamkampanj 

Läs mer: Låneappen Bynk efter anmälningsvågen: Kan inte acceptera kritiken 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera