När Klarnagrundaren och vd:n Sebastian Siematkowski frontade Di Weekends omslag med rubriken ”Den missförstådde miljardären” förra veckan var det fokus på affären och effekterna av den pågående pandemin.
I veckan berättade vi på Di Digital om hur bland annat Kronofogden ser med oro på det växande skuldberget från konsumtionslån hos svenskarna. Om krisen fortsätter väntar en anstormning till skuldsanerare.
Läs mer: Sebastian Siemiatkowski – den missförstådde miljardären
Sebastian Siematkowski har tidigare blivit korad till Sveriges bäst klädda av magasinet Café och herrmodetidningen King har kallat honom för ”Sveriges coolaste miljardär”. Och när vi fick se brittiska Elles långa intervju i majnumret med Sebastian Siemiatkowski kändes tidigare kritik och kris som bortblåst. Nu är det lifestyle som gäller och bilderna är avskalade samt moderiktiga.
Den här får oss att undra om Sebbe kommer att droppa sommarens hetaste britpop-album?
Elles reporter verkar hursomhelst betagen av Klarna-miljardären.
”The 38-year-old Swede – who, at 6ft 2in, looks like a Disney version of a tech entrepreneur prince – has an uncanny ability to create desire”, skriver reportern, som också verkar drunkna i Siemiatkowskis isblå ögon:
”When he talks about his wife, who he lives with along with his three children in the countryside just outside Stockholm, his ice-blue eyes become even brighter.”
Med landsbygden verkar britterna förövrigt mena överklassförorten Danderyd utanför Stockholm där Klarnamiljardärens har ett hem på 581 kvadratmeter som brukar beskrivas som glaspalats.
Klarnakontoret imponerar också med sin ”scandi design”, gratis kaffe i överflöd och gröna växter. Att ingen höjer ögonen över att en anställd har med sig sitt barn är tydligen också förvånande.
Frågan är vad modemagasinet menar med skandinaviskt. Tidigare reportage på temat har varit ovanligt färgstarka.
Bettleri undanbedes
Krisen drabbar även influerarna. Sponsrade lyxresor till Dubai eller event på röda mattan är som bortblåsta. Isabella ”Blondinbella” Löwengrip tvingades nyligen likvidera ännu ett bolag. En som istället ser möjligheter i krisen är Katrin Zytomierska. Hon har börjat sälja fiskolja för 399 kronor burken med löften om att att det stärker immunförsvaret och underförstått ger skydd mot coronaviruset. Debatten rungade tätt om opportunism och nu stäms hon av Konsumentombudsmannen.
ABC – filter i mina tankar
Dag 37 sedan jag började jobba hemifrån. Den pågående isoleringen och oron bäddar för konflikter. Vissa tar chansen att bättra på bilden av sig själva när de inte syns ute. Själv minns jag knappt hur man använder smink. Artisten Pernilla Wahlgren anklagade nyligen kollegan Anna Book för att vara tokretuscherad på Instagram. Anna Book slog tillbaka och hävdade att hon inte använder ”snyggfilter” utan är naturligt välbevarad.
Från filterbråket Sveriges kändisvärld flyger tankarna i väg till riskerna med så kallade ”deep fakes”, eller artificiella videoklipp som ibland är kusligt verklighetstrogna.
När världen krisar och makthavare ibland tvingas styra länder från sjukbädden ökar risken för falsk informationsspridning. Stormakter mobiliserar och vi har sett exempel på tekniken redan för några år sedan. Som när nyhetssajten Buzzfeed 2018 fejkade Barack Obama.
Förra året skedde det första AI-bedrägeriet med en fejkad röst. Så om chefen ringer upp ett videosamtal och ber om något oväntat kanske det är bäst att vara på sin vakt.
För vem vet: Kanske består rösten på andra sidan luren av ettor och nollor?