Hoppa till innehållet

Kreditkungen förvandlades till en Disney-prins

Klarnas Sebastian Siemiatkowski följer Hollywoodskådisar och världsartister i fotspåren. Och kändisar i bråk om filter och oljor är några snackisar från veckan, enligt Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

När Klarnagrundaren och vd:n Sebastian Siematkowski frontade Di Weekends omslag med rubriken ”Den missförstådde miljardären” förra veckan var det fokus på affären och effekterna av den pågående pandemin. 

I veckan berättade vi på Di Digital om hur bland annat Kronofogden ser med oro på det växande skuldberget från konsumtionslån hos svenskarna. Om krisen fortsätter väntar en anstormning till skuldsanerare. 

Läs mer: Sebastian Siemiatkowski – den missförstådde miljardären

Sebastian Siematkowski har tidigare blivit korad till Sveriges bäst ­klädda av magasinet Café och herrmodetidningen King har kallat honom för ”Sveriges ­coolaste miljardär”. Och när vi fick se brittiska Elles långa intervju i majnumret med Sebastian Siemiatkowski kändes tidigare kritik och kris som bortblåst. Nu är det lifestyle som gäller och bilderna är avskalade samt moderiktiga.

Den här får oss att undra om Sebbe kommer att droppa sommarens hetaste britpop-album?

Elles reporter verkar hursomhelst betagen av Klarna-miljardären.

”The 38-year-old Swede – who, at 6ft 2in, looks like a Disney version of a tech entrepreneur prince – has an uncanny ability to create desire”, skriver reportern, som också verkar drunkna i Siemiatkowskis isblå ögon:

”When he talks about his wife, who he lives with along with his three children in the countryside just outside Stockholm, his ice-blue eyes become even brighter.”

Med landsbygden verkar britterna förövrigt mena överklassförorten Danderyd utanför Stockholm där Klarnamiljardärens har ett hem på 581 kvadratmeter som brukar beskrivas som glaspalats. 

Omslaget på brittiska Elle samt Sebastian Siemiatkowski i ”scandi style”.
Omslaget på brittiska Elle samt Sebastian Siemiatkowski i ”scandi style”.

Klarnakontoret imponerar också med sin ”scandi design”, gratis kaffe i överflöd och gröna växter. Att ingen höjer ögonen över att en anställd har med sig sitt barn är tydligen också förvånande.

Frågan är vad modemagasinet menar med skandinaviskt. Tidigare reportage på temat har varit ovanligt färgstarka. 

Bettleri undanbedes

Krisen drabbar även influerarna. Sponsrade lyxresor till Dubai eller event på röda mattan är som bortblåsta. Isabella ”Blondinbella” Löwengrip tvingades nyligen likvidera ännu ett bolag. En som istället ser möjligheter i krisen är Katrin Zytomierska. Hon har börjat sälja fiskolja för 399 kronor burken med löften om att att det stärker immunförsvaret och underförstått ger skydd mot coronaviruset. Debatten rungade tätt om opportunism och nu stäms hon av Konsumentombudsmannen.

ABC – filter i mina tankar

Dag 37 sedan jag började jobba hemifrån. Den pågående isoleringen och oron bäddar för konflikter. Vissa tar chansen att bättra på bilden av sig själva när de inte syns ute. Själv minns jag knappt hur man använder smink. Artisten Pernilla Wahlgren anklagade nyligen kollegan Anna Book för att vara tokretuscherad på Instagram. Anna Book slog tillbaka och hävdade att hon inte använder ”snyggfilter” utan är naturligt välbevarad. 

Från filterbråket Sveriges kändisvärld flyger tankarna i väg till riskerna med så kallade ”deep fakes”, eller artificiella videoklipp som ibland är kusligt verklighetstrogna.

När världen krisar och makthavare ibland tvingas styra länder från sjukbädden ökar risken för falsk informationsspridning. Stormakter mobiliserar och vi har sett exempel på tekniken redan för några år sedan. Som när nyhetssajten Buzzfeed 2018 fejkade Barack Obama.

Förra året skedde det första AI-bedrägeriet med en fejkad röst. Så om chefen ringer upp ett videosamtal och ber om något oväntat kanske det är bäst att vara på sin vakt.

För vem vet: Kanske består rösten på andra sidan luren av ettor och nollor?

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera