”Det tuffa är att jag ser det som ett stort misslyckade, att behöva dra tillbaka allt jag har satt igång”, skriver Isabella Löwengrip på sin blogg.
Inlägget kommer efter flera tidigare bloggposter denna vecka, där Isabella Löwengrip talar ut om sina bolag.
Nu berättar hon att skönhetsbolaget Löwegrip Beauty, hennes mest framstående bolag, halverar omsättningen från 84 miljoner – till cirka 40-50 miljoner 2019. Nyheten uppmärksammades först av Breakit.
Hon driver bolaget ihop med Pingis Hadenius.
Isabella Löwengrip menar att tappet beror på att man bortprioriterat den Skandinaviska marknaden.
”Det internationella fokuset gjorde att vi tappade på hemmamarknaden och nu vill jag göra om och göra rätt. Skandinavien är vår viktigaste marknad”, skriver hon.
Läs mer: Isabella Löwengrip planerar att börsnotera sig själv
I våras besökte hon sminkkedjan Sephoras huvudkontor i San Francisco och presenterade en ny ansiktsserie. Men svaret blev att Löwengrip Beauty behövde ha starkare finansiella muskler, och ett tydligare skandinaviskt DNA.
Bolaget har tidigare träffat flera internationella riskkapitalbolag, men ingen har känts rätt enligt Isabella Löwengrip – förutom en fond ägd av LVMH. Men någon investering kom aldrig på tal eftersom Löwengrip Beauty ansågs vara för litet.
Efter att riskkapitalet inte kommit på plats och USA-lanseringen floppat drar Löwengrip Beauty nu i handbromsen. Alla marknader förutom Skandinavien och Tyskland pausas.
”Där är vi alltså nu. Vi tar inga mer risker, hade skutan inte vänts och vi inte agerat hade allt mitt kapital ätits upp och tillslut hade vi gått i konkurs. Det hade gått fort eftersom vi är så många nu som är beroende av mig”, skriver hon på bloggen.