Hoppa till innehållet

Krisbolaget har sparkat fler än 8 000 personer

Det haussade kontorshotellet Weworks värdering har slaktats från 47 till 2,9 miljarder dollar på ett års tid. Coronapandemin har inneburit ännu ett slag i magen för bolaget – som gjort sig av med 60 procent av personalstyrkan under våren.

En av Weworks enheter i New York, USA.
En av Weworks enheter i New York, USA.Foto: Mark Lennihan.

Kontorshotellet Weworks grundare Adam Neumann tvingades bort från vd-posten i fjol efter en misslyckad börsnotering. 

Det kraftigt förlustdrabbade bolaget har samtidigt sett sin värdering sjunka från 47 till 2,9 miljarder dollar på ungefär ett års tid, till storägaren Softbanks förtret.

Under våren har Wework stött på ytterligare problem. Nu framkommer det att Wework gjort sig av med hela 60 procent av personalstyrkan sedan årsskiftet, och gått från 14 000 till 5 600 anställda globalt. Det rapporterar Financial Times.

Neddragningarna är en del av ett antal kostnadsbesparande åtgärder som Wework infört. Bolaget har även omförhandlat hyresavtal och sålt av tillgångar, enligt ordföranden Marcelo Claure.

Tack vare krisdragen menar han att Wework nu kommer nå ett positivt kassaflöde under 2021. 

”Alla trodde att Wework var en omöjlig uppgift att rädda, att vi inte hade någon chans. Men titta nu, om ett år kommer Wework i praktiken vara ett lönsamt företag med en oerhörd mångfald bland tillgångarna”, säger Marcelo Claure till Financial Times.

I samband med coronapandemin har hem- och distansarbetet ökat världen över, vilket minskat efterfrågan på kontorsyta i citylägen, som Wework erbjuder.

En del av Weworks hyresgäster har sagt upp sina avtal under våren eller vägrat att betala hyra.

Men Weworks ordförande Marcelo Claure ser ändå positivt på framtiden.

”Företag som Facebook, Google och Amazon har sagt till sina anställda att de kan arbeta varifrån de vill. Vi får in många av dessa – de kommer till en Wework-enhet för att arbeta en dag, en vecka, två dagar i veckan eller tre dagar i veckan”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera