Hoppa till innehållet

Krisbolaget har sparkat fler än 8 000 personer

Det haussade kontorshotellet Weworks värdering har slaktats från 47 till 2,9 miljarder dollar på ett års tid. Coronapandemin har inneburit ännu ett slag i magen för bolaget – som gjort sig av med 60 procent av personalstyrkan under våren.

En av Weworks enheter i New York, USA.
En av Weworks enheter i New York, USA.Foto: Mark Lennihan.

Kontorshotellet Weworks grundare Adam Neumann tvingades bort från vd-posten i fjol efter en misslyckad börsnotering. 

Det kraftigt förlustdrabbade bolaget har samtidigt sett sin värdering sjunka från 47 till 2,9 miljarder dollar på ungefär ett års tid, till storägaren Softbanks förtret.

Under våren har Wework stött på ytterligare problem. Nu framkommer det att Wework gjort sig av med hela 60 procent av personalstyrkan sedan årsskiftet, och gått från 14 000 till 5 600 anställda globalt. Det rapporterar Financial Times.

Neddragningarna är en del av ett antal kostnadsbesparande åtgärder som Wework infört. Bolaget har även omförhandlat hyresavtal och sålt av tillgångar, enligt ordföranden Marcelo Claure.

Tack vare krisdragen menar han att Wework nu kommer nå ett positivt kassaflöde under 2021. 

”Alla trodde att Wework var en omöjlig uppgift att rädda, att vi inte hade någon chans. Men titta nu, om ett år kommer Wework i praktiken vara ett lönsamt företag med en oerhörd mångfald bland tillgångarna”, säger Marcelo Claure till Financial Times.

I samband med coronapandemin har hem- och distansarbetet ökat världen över, vilket minskat efterfrågan på kontorsyta i citylägen, som Wework erbjuder.

En del av Weworks hyresgäster har sagt upp sina avtal under våren eller vägrat att betala hyra.

Men Weworks ordförande Marcelo Claure ser ändå positivt på framtiden.

”Företag som Facebook, Google och Amazon har sagt till sina anställda att de kan arbeta varifrån de vill. Vi får in många av dessa – de kommer till en Wework-enhet för att arbeta en dag, en vecka, två dagar i veckan eller tre dagar i veckan”, säger han.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera