Coronakrisen innebär ett lyft för det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment. Bolaget har 150 medarbetare, lönsam tillväxt, en omsättning på en kvarts miljard i fjol och en värdering på knappt en miljard kronor i gråhandeln.
”Logistiskt har krisen varit en utmaning. Men nu jobbar alla hemifrån och det går bra. För spelandet har det varit ett lyft”, säger vd Johan Sjöberg.
Han uppger att det genomsnittliga, dagliga spelandet ökat med 93 procent sedan mitten av mars. I början av april sattes ett nytt rekord då 233 000 spelade desktop-versionen av Star Stable under en och samma dag.
”Det är både nya och gamla spelare som strömmar till. Man har mer tid att spela och ett större behov av gemenskap”, säger Johan Sjöberg.
Störst effekt ser vi i länder som befinner sig i karantän.
Star Stable lanserade första versionen av sitt hästspel redan 2011. Det består av en stor 3D-värld där spelarna bland annat kan ge sig ut på en ridtur tillsammans, utföra en mängd äventyrliga uppdrag och umgås med varandra.
Idag har Star Stable ungefär 1,4 miljoner månatligen aktiva spelare, enligt Johan Sjöberg, om man räknar samman onlinespelet med bolagets två kompletterande mobilspel.
Intäkterna kommer i första hand från prenumerationsavgifter samt försäljning av den egna valutan ”star coins”, som används för att köpa olika föremål i spelet. Ju fler som spelar desto större är intäkterna.
Spelarna är fördelade på mer än 180 länder och plattformen är tillgänglig på 14 olika språk. Den främsta målgruppen är flickor mellan åtta och 18 år.
I vilka länder är ökningen störst?
”Störst effekt ser vi i länder som befinner sig i karantän, som USA, Nederländerna, Tyskland och Polen. I Sverige ser vi ingen större skillnad”, säger vd:n Johan Sjöberg.
I fjol steg bolagets omsättning steg med 40 miljoner kronor till 248 Mkr. Röselsevinsten (EBITDA) landade på 27, jämfört med 34 Mkr 2018.
”Vi hade en del utvecklingskostnader för nya spel i fjol. Under andra kvartalet i år mjuklanserar vi vårt första spel som inte är ett Star Stable-spel”, säger vd:n Johan Sjöberg.
I år mjuklanserar vi vårt första spel som inte är ett Star Stable-spel.
Hur ser 2020 ut?
”Det är svårt att veta vad effekten av coronakrisen blir. Men vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt.”
Ska ni rekrytera personal?
”Ja. Vi har 16 jobbannonser ute nu. Vi är 150 medarbetare idag. Jag gissar att vi är cirka 170 i slutet av året.”
Är det svårt att rekrytera, det går ju bra för nästan hela branschen nu?
”Vissa har nog svårare än andra. Star Stable har ett ganska unikt erbjudande eftersom en majoritet av våra medarbetare är kvinnor. Vi har relativt lätt att locka personal, med undantag för vissa nyckelroller inom speldesign.”
Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.
Den värderingen har stigit rejält sedan dess, enligt Johan Sjöberg.
”De senaste transaktionerna i aktien indikerar en värdering på 915 miljoner kronor”, säger han.
Ska ni börsnotera bolaget?
”Det är en ägarfråga och inget vi kommenterar, men heller inget vi pratar om just nu.”