Hoppa till innehållet

Krisexperten om Zuckerberg: "Såg ut att gå på ångestdämpande"

Mark Zuckerbergs prestation framför senatorerna under onsdagen får goda betyg av krishanteringsexperten Paul Ronge. I dag ställs Facebook-grundaren inför representanthusets frågor om skandalen kring dataläckan som påverkat 87 miljoner användare.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg under förhören på tisdagen.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg under förhören på tisdagen.Foto: Andrew Harnik
Paul Ronge, PR-konsult och krishanteringsexpert.
Paul Ronge, PR-konsult och krishanteringsexpert.Foto: Leif R Jansson / TT

Under onsdagen står Facebook-grundaren och vd Mark Zuckerberg inför dag två av förhör med amerikanska lagstiftare om Cambridge Analytica, där 87 miljoner användares data läckt. Den här gången ska Zuckerberg sitta i heta stolen framför senatorer i representanthusets specialkommitté som ser över landets telekommunikation.

Gårdagens utfrågning av Zuckerberg fick marknaden att reagera positivt när aktien steg med 4,5 procent.

Zuckerbergs insats är viktig för företaget, både i förhållande till användarna och lagstiftarna men också från ett aktieägarperspektiv. Och Facebook-grundarens insats imponerar också på krishanteringsproffset och medietränaren Paul Ronge, som arbetat som PR-konsult och rådgivare sedan 1998. 

”Mark Zuckerberg var otroligt fokuserad. Det märks att han blivit budskapstränad till tusen eftersom han återkom till nyckelformuleringar hela tiden. Han bad om ursäkt och tog på sig ansvar”, säger Ronge.

Enligt Paul Ronge märktes det också att Zuckerberg hade en respekt för situationen och för själva institutionen han besökte. 

”Han är ju en nörd. Han har tidigare sagt och gjort konstiga saker och han är inte speciellt social. Men nu kändes det nästan som att han hade tagit ångestdämpande. Jag har sällan sett någon vara så mycket i nuet", säger Ronge. 

Men de politiska korridorerna är inte okänd mark för Facebook. Företaget lobbade för motsvarande nästan 98 miljoner kronor i Washington under förra året, enligt en sammanställning av ideella organisationen Open Secrets.

Även om Mark Zuckerberg gav ett stabilt intryck så har han fortfarande inte svaren på de viktigaste frågorna, enligt Paul Ronge. Till exempel på den hur affärsidén, som bygger på användarnas personliga data, kan försvaras utifrån integriteten. 

”Hans svårighet är att hela affärsiden är att sälja annonser. Att samla in data är affärsiden, det kommer han inte ifrån. Verkligheten är sådan att den kanske inte går att smeta över med bra retorik och bra medieträning”, säger Ronge.

Och han fortsätter.

”Den stora grejen är att behålla följarna. Gör han det så kommer det fortsätta att fungera och detta kommer att blåsa över tills nästa grej kommer. Det har varit såhär i nästan 10 år med olika kriser. När det blåser blir det stor dramatik och kaos men eftersom användarna är kvar så är Facebook stabilt och en bra affär”.

Vilken Mark Zuckerberg tror du att vi kommer se under dagens utfrågning?

”Jag tror att vi kommer se samma Mark Zuckerberg. Han har tagit på sig stridsrustningen med slips och kostym. Han slåss för sitt livsverk men han har nog redan fått de tuffaste och värsta frågorna".

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera