Annons

Kristet betalföretag i USA publicerade miljoner kunduppgifter

Genrébild. Företagen på bilden har ingenting med nyheten att göra.
Genrébild. Företagen på bilden har ingenting med nyheten att göra. Foto: Jon Olav Nesvold.
Betalbolaget Cornerstone i USA, som marknadsför sig under en kristen profil, har öppet publicerat en databas innehållande miljontals känsliga kunduppgifter på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den amerikanska betalningsleverantören Cornerstone har öppet publicerat en databas på nätet. Den innehöll över 6,7 miljoner uppgifter och sträckte sig ända tillbaka till 2013, rapporterar Techcrunch.

Databasen var inte krypterad och skyddades inte ens med lösenord, vilket gjorde att vem som helst kunde få åtkomst till den. Kunduppgifterna var av känslig karaktär och bestod till exempel av namn, mejladresser, kortdetaljer och i många fall postadresser.

Cornerstore skiljer sig från många andra betalningsleverantörer på marknaden eftersom de utåt beskriver sig som ett kristet företag. Det innebär i första hand att de inte behandlar betalningar åt ”moraliskt tvivelaktiga affärsidéer”. 

Vanliga kunder är till exempel församlingar, kyrkor och hjälporganisationer – utöver traditionella företag. På kundlistan ska även religiösa radiopersonligheter och grupper med abortmotståndare finnas, skriver Techcrunch.

Först när Techcrunch kontaktar Cornerstone stänger företaget ned databasen.

”Vi har säkrat all serveråtkomst”, sa talespersonen Tony Adamo.

Vid årsskiftet trädde en ny lag i kraft i Kalifornien som liknar EU:s nya dataskyddsförordning GDPR. Cornerstone ville inte svara på om man skulle anmäla incidenten till lokala myndigheter.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer