Det var tidigare i veckan som Voi uttryckte ett missnöje efter misslyckade samarbetsförsök med Stockholms lokaltrafik. Önskemålet var att ansvariga i regionen ska blicka ut över Europa för att se hur det kan gå till när nya multimodala mobilitetstjänster skapas.
Kollektivtrafik i Berlin och Paris och tågnätet i Schweiz är alla exempel där Voi integrerats.
När Di Digital frågade Voi hur de önskar att ett eventuellt SL-samarbete ska se ut sa bolagets försäljningschef Erik Bergqvist:
”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra ett månadskort med Voi:s elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app.”
Kollektivtrafiken är upphandlad under konkurrens – SL kör inga bussar eller tåg själva
Men det sistnämnda finns redan, påpekar Stockholms trafikregionråd, Kristoffer Tamsons (m).
”Det är precis det vi jobbat hårt med, och som lett fram till en app som Voi är anslutna till. Här är de ute och elsparkcyklar”, säger han.
Appen heter ”Travis” och är precis som mer välkända ”Res i Stockholm” utvecklad av Nobina, entreprenören som kör SL:s bussar.
”Man måste komma ihåg att all kollektivtrafik är upphandlad under konkurrens. SL kör inga bussar eller tåg själva”, säger Tamsons och förklarar att politiker som han själv inte bör driva någon teknologisk utveckling.
”Vi tror på Jan Stenbecks teori om att tekniken är snabbare än politiken. Vi ska inte styra och ställa och äga själva. I synnerhet inte i ett innovationsskede. Vi ska bara se till att ha öppen data som andra kan bygga kring – och det har vi”, säger Kristoffer Tamsons.
Läs mer: Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen
Han understryker också att Stockholm redan har börjat med mobila och digitala biljettombud, vilket de ligger långt fram med jämfört med andra länder i Europa. Appen Travis är ett sådant exempel där användarna alltså kan köpa en biljett direkt, och samtidigt se om det finns en Voi ledig i närheten.
För att boka en Voi slussas användaren dock till deras app i dagsläget.
Ett annat exempel som Tamsons nämner, som svar på kritiken, är samarbetet med ”Ubigo” – en app som kopplar samman biluthyrning, lokaltrafik och taxi i en och samma app.
Jag har bjudit in Voi:s vd att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör
Där säljs också andra specialframtagna typer av biljetter än de som säljs via SL:s automater i kollektivtrafiken.
”Vi vill pröva nya lösningar, och Ubigo är en aktör som hade en idé som vi var med på. De är ett biljettombud kan man säga, sedan snickrar de ihop ett erbjudande till slutkunder där våra resor är en del av det”, säger Kristoffer Tamsons.
Han säger att Voi aldrig hört av sig till honom, men välkomnar idéer.
”Jag har däremot bjudit in deras vd och hans medarbetare för att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör.”
Hur skulle du ranka Stockholm bland Europas städer vad gäller mobilitetsfrågor?
”Det beror på hur man räknar. Men vi ligger väldigt långt fram vad gäller öppen data och API:er (möjlighet för tredjepartsaktörer att komma åt interna system, Di:s anm.). Jag pratar ofta med mina kollegor runt om i världen och alla är i rörelse just nu. Jag skulle inte säga att någon kan sägas ligga längst fram. Alla har mer att göra.”
Voi:s Erik Bergqvist välkomnar Kristoffer Tamsons invit och säger att det är ”jättekul och rätt i tiden att även SL ser synergier mellan våra tjänster”.
Även om Voi inte har varit i direktkontakt med Kristoffer Tamsons så har bolaget haft en dialog med SL i 1,5 år, menar han.
Om appen Travis säger Erik Bergqvist:
”Travis är ett fantastiskt initiativ och en produkt som samlar många olika tjänster i en och samma app, och vi har en god dialog med vår samarbetspartner Nobina som vi avser att fortsätta samarbeta med framöver.”