Hoppa till innehållet

Kristoffer Tamsons om Voi:s kritik mot SL: ”De är ute och elsparkcyklar”

Voi har försökt samarbeta, men inget har hänt. Det är kärnan bolagets kritik mot SL och Region Stockholm – som trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (m) inte alls kan förstå: ”Voi har aldrig hört av sig till mig”, säger han.

Kristoffer Tamsons (m) är frågande till Voi:s kritik.
Kristoffer Tamsons (m) är frågande till Voi:s kritik.

Det var tidigare i veckan som Voi uttryckte ett missnöje efter misslyckade samarbetsförsök med Stockholms lokaltrafik. Önskemålet var att ansvariga i regionen ska blicka ut över Europa för att se hur det kan gå till när nya multimodala mobilitetstjänster skapas.

Kollektivtrafik i Berlin och Paris och tågnätet i Schweiz är alla exempel där Voi integrerats.

När Di Digital frågade Voi hur de önskar att ett eventuellt SL-samarbete ska se ut sa bolagets försäljningschef Erik Bergqvist:

”Det skulle dels kunna vara ett upplägg där man kan göra ett månadskort med Voi:s elsparkcyklar som en tilläggstjänst. Men också att man integrerar vår tjänst i kollektivtrafikens app så det går att boka alla delar av resan i en och samma app.”

Kollektivtrafiken är upphandlad under konkurrens – SL kör inga bussar eller tåg själva

Men det sistnämnda finns redan, påpekar Stockholms trafikregionråd, Kristoffer Tamsons (m).

”Det är precis det vi jobbat hårt med, och som lett fram till en app som Voi är anslutna till. Här är de ute och elsparkcyklar”, säger han.

Appen heter ”Travis” och är precis som mer välkända ”Res i Stockholm” utvecklad av Nobina, entreprenören som kör SL:s bussar.

”Man måste komma ihåg att all kollektivtrafik är upphandlad under konkurrens. SL kör inga bussar eller tåg själva”, säger Tamsons och förklarar att politiker som han själv inte bör driva någon teknologisk utveckling.

”Vi tror på Jan Stenbecks teori om att tekniken är snabbare än politiken. Vi ska inte styra och ställa och äga själva. I synnerhet inte i ett innovationsskede. Vi ska bara se till att ha öppen data som andra kan bygga kring – och det har vi”, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer: Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Han understryker också att Stockholm redan har börjat med mobila och digitala biljettombud, vilket de ligger långt fram med jämfört med andra länder i Europa. Appen Travis är ett sådant exempel där användarna alltså kan köpa en biljett direkt, och samtidigt se om det finns en Voi ledig i närheten.

För att boka en Voi slussas användaren dock till deras app i dagsläget.

Ett annat exempel som Tamsons nämner, som svar på kritiken, är samarbetet med ”Ubigo” – en app som kopplar samman biluthyrning, lokaltrafik och taxi i en och samma app.

Jag har bjudit in Voi:s vd att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör

Där säljs också andra specialframtagna typer av biljetter än de som säljs via SL:s automater i kollektivtrafiken.

”Vi vill pröva nya lösningar, och Ubigo är en aktör som hade en idé som vi var med på. De är ett biljettombud kan man säga, sedan snickrar de ihop ett erbjudande till slutkunder där våra resor är en del av det”, säger Kristoffer Tamsons.

Han säger att Voi aldrig hört av sig till honom, men välkomnar idéer. 

”Jag har däremot bjudit in deras vd och hans medarbetare för att komma och träffa oss så vi kan berätta vad vi gör.”

Hur skulle du ranka Stockholm bland Europas städer vad gäller mobilitetsfrågor?

”Det beror på hur man räknar. Men vi ligger väldigt långt fram vad gäller öppen data och API:er (möjlighet för tredjepartsaktörer att komma åt interna system, Di:s anm.). Jag pratar ofta med mina kollegor runt om i världen och alla är i rörelse just nu. Jag skulle inte säga att någon kan sägas ligga längst fram. Alla har mer att göra.”

Voi:s Erik Bergqvist välkomnar Kristoffer Tamsons invit och säger att det är ”jättekul och rätt i tiden att även SL ser synergier mellan våra tjänster”.

Även om Voi inte har varit i direktkontakt med Kristoffer Tamsons så har bolaget haft en dialog med SL i 1,5 år, menar han.

Om appen Travis säger Erik Bergqvist:

”Travis är ett fantastiskt initiativ och en produkt som samlar många olika tjänster i en och samma app, och vi har en god dialog med vår samarbetspartner Nobina som vi avser att fortsätta samarbeta med framöver.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera