Annons

Kritiserad ungdomsapp gör succé – nära 1 miljon användare i Sverige

Sacha Lazimi är vd på Yubo.
Sacha Lazimi är vd på Yubo. Foto: Press.
Det har kallats ”Tinder för barn” av kritiker. Nu tar det franska sociala nätverket Yubo in drygt 400 miljoner – där de svenska Kingmiljardärernas bolag Sweet Capital är med på tåget. ”Vi arbetar ständigt med att göra appen säkrare”, säger vd:n Sacha Lazimi om tjänsten som uppges nå närmare en miljon svenskar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Yubo är en app som riktar sig till ungdomar i åldrarna 15 till 25, utvecklad för att unga ska kunna ”träffa nya vänner” och skapa en känsla av gemenskap. Den lanserades för fem år sedan, har sitt ursprung i Frankrike och samlar i dag cirka 40 miljoner människor i 40 länder, enligt vd:n Sacha Lazimi. 

”Vi har vuxit med över 15 miljoner användare sedan december i fjol och antalet tillbringade timmar i appen har ökat med 400 procent under samma period. Vi kommer förmodligen nå en omsättning på 170 miljoner kronor för hela 2020”, säger han till Di.

Norden håller på att bli en av de viktigaste marknaderna för oss

Plattformen kan liknas vid ett digitalt rum, där idén är att interaktionen mellan användarna ska fungera som i ”vanliga livet”. I appen kan man till exempel kliva in i dessa rum, bilda mindre grupper och videochatta med både vänner och främlingar.

Drygt 860 000 personer uppges ha skapat en profil på plattformen i Sverige.  

Läs mer: Amerikansk Tiktok-konkurrent siktar mot börsen

”Norden håller på att bli en av de viktigaste marknaderna för oss. Ungefär 15 procent av alla användare kommer från regionen”, säger Sacha Lazimi, och framhåller att språkkunskaperna i engelska bland yngre nordbor gör marknaden särskilt lättillgänglig. 

Plattformen tar nu in totalt 410 miljoner kronor i en investeringsrunda. Svenska Sweet Capital, som redan äger andelar i Yubo, skjuter in mer pengar samtidigt som franska Gaia Capital är ett av bolagen som kliver in som investerare för första gången.

Yubo är förmodligen en ledare bland sociala medie-plattformar just nu

”Vi gör en runda nu eftersom att vi vill kunna backa upp den här tillväxten, som delvis beror på pandemin och att många varit mer aktiva på internet under nedstängningarna. Dessutom ska vi inleda samarbeten med Snapchat och Youtube”, säger Sacha Lazimi.  

Appen är en starkt lysande stjärna på den förbisedda franska techhimlen, anser Sweet Capitals vd Christian Dörffer. Bakom riskkapitalfonden står Sebastian Knutsson, Thomas Hartwig, Patrik Stymne och Lars Markgren, fyra av spelutvecklarens King grundare som blivit miljardärer.

Läs mer: USA: Trumps förbud av Wechat ska inte drabba användarna

”Jag vill säga att Yubo är nästa generations sociala medier. De har dragit lärdom kring allt det som inte fungerade för första generationen. Allt vad gäller affärsmodell, sättet att engagera användarna och säkerhet. Yubo är förmodligen en ledare bland sociala medieplattformar just nu. Vi skulle vilja äga mer”, säger Christian Dörffer. 

Vi ingriper i konversationer där känslig information delas, exempelvis telefonnummer

Yubo har tidigare mött kritik för att plattformen skulle vara en dejtingapp för barn. Appen har även använts som ett ”grooming”-verktyg av dömda sexualbrottslingar i Sverige, enligt en granskning Expressen gjorde 2019.   

”Vi har strikta regler och vi går igenom en stor mängd material. Vi ingriper bland annat i konversationer där känslig information delas, exempelvis privata telefonnummer”, säger vd:n Sacha Lazimi.

Säkerhet verkar ha varit ett problem för er, varför? 

”Säkerhet är en viktig prioritet för oss. Främst eftersom att ju säkrare plattformen blir desto fler kommer att vilja använda den. Vi vill att våra användare ska uppträda som om de vore i ett offentligt sammanhang. Vi arbetar i nära samarbete med myndigheter eftersom att vi tror att vi kan göra en skillnad och göra internet säkrare genom att arbeta tillsammans.” 

Appen har kallats ”Tinder för barn”, vad tycker du om det?

”Vi är inte en dejtingapp. Utan det handlar om att människor ska umgås i grupp. Därför håller vi inte med om detta och inte heller att det skulle handla om barn. Åldersgränsen är 13 och 80 procent av användarna är mellan 16 och 21 år gamla. Återigen, det handlar om att socialisera, uttrycka sig själv och umgås i grupp”, säger Sacha Lazimi.

Plattformen är annonsfri och bolaget säljer inte användarnas data till tredje part, enligt vd:n. I stället tjänar Yubo pengar genom prenumerationer i appen, som ger användarna tillgång till tilläggsfunktioner efter betalning.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer