Hoppa till innehållet

Krönika: Ingen dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen?

Men vad händer när en AI-bot inte bara fungerar som kundtjänst, utan flyttar in i organisationen och blir företagets smartaste anställda? Det frågar sig Di Digitals Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.

I filmen Her slås Joaquin Phoenix förhållande till den artificiella intelligens-roboten Samantha i spillror när han inser att det inte var en unik relation, utan en dialog med en bot som simultant samtalade med 8 316 andra personer.

De leende virtuella robotarna som i dag möter oss konsumenter i allt fler kundtjänster på onlinebanker och e-handelsbolag är visserligen inte lika smarta och vältaliga som Samantha, men precis som i filmen förväntas de simultant kunna hålla i mängder av olika konversationer och utföra lika många uppgifter.

Läs mer: Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt 

En AI-bot är en dialogrobot som imiterar konversationer med människor genom att använda artificiell intelligens. De är byggda för att svara på frågor, se mönster som inte är uppenbara för människan och lära sig av interaktionen för att hela tiden bli mer intelligenta.

Men vad händer när en AI-bot inte bara fungerar som kundtjänst, utan flyttar in i organisationen och blir företagets smartaste anställda? En gigantisk hjärna som simultant hanterar allt från försäljningsarbete och ekonomirapportering till produktplanering.

Gartner uppskattar att inom två år kommer vårt mänskliga språk att vara det huvudsakliga gränssnittet i alla nya informationshanteringssystem.

När allt fler yrken är beroende av stora mängder snabbföränderlig information, översätter AI-boten komplicerade tabeller och databaser för att ge omedelbara svar på alla medarbetares direkta frågor. Dessutom blir AI-botarna medarbetarnas bästa guide genom komplexa beslutsprocesser.

Läs mer: ”Digitalt gap skapar problem”

Vi vill gärna se beslutsfattande som en djupt mänsklig kompetens, men kanske kan artificiell intelligens bättre än människan analysera stora mängder ny kunskap, dra snabba slutsatser, göra sakliga utvärderingar av alternativa lösningar samt väga olika intressenters behov mot varandra för att skapa genomtänkta kompromisser.

Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.

Lägg till det botens förmåga att simultant föra resonemang med olika expertkällor som ger fler perspektiv. AI-boten kan fungera som en automatisk upplysningscentral för mängder av komplicerade frågeställningar tvärs över företagets enheter och informationssilos. Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.

The Economist Intelligence Unit uppger att 75 procent av alla företag kommer att implementera AI-lösningar inom de närmaste tre åren.

Det finns en stor effektiviseringspotential när ekonomiavdelningen kan lämna automatiska rekommendationer så fort ny relevant finansiell data dyker upp, projektkontoret kan låta AI-boten sköta all planering och HR-avdelningens administrativa process kan översättas till en bot som agerar enligt medarbetarnas specifika behov.

Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer. 

Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer. Om Joaquin Phoenix hade sin Samantha, kan varje individ snart föra en intelligent konversation på väg in till jobbet med en bot som förbereder dagens uppgifter och ger rekommendationer inför kommande beslut.

I teorin skulle samma AI-bot i framtiden simultant kunna sköta kundtjänsten samtidigt som den har utvecklingssamtal för att förbättra kundmötet, ger input från kunderna till produktutvecklingsenheten och presenterar finansiell påverkan av ett förnyat produktprogram till ledningsgruppen.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot. Hon har tidigare drivit konsultföretag inom varumärken och innovationer.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera