I filmen Her slås Joaquin Phoenix förhållande till den artificiella intelligens-roboten Samantha i spillror när han inser att det inte var en unik relation, utan en dialog med en bot som simultant samtalade med 8 316 andra personer.
De leende virtuella robotarna som i dag möter oss konsumenter i allt fler kundtjänster på onlinebanker och e-handelsbolag är visserligen inte lika smarta och vältaliga som Samantha, men precis som i filmen förväntas de simultant kunna hålla i mängder av olika konversationer och utföra lika många uppgifter.
Läs mer: Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt
En AI-bot är en dialogrobot som imiterar konversationer med människor genom att använda artificiell intelligens. De är byggda för att svara på frågor, se mönster som inte är uppenbara för människan och lära sig av interaktionen för att hela tiden bli mer intelligenta.
Men vad händer när en AI-bot inte bara fungerar som kundtjänst, utan flyttar in i organisationen och blir företagets smartaste anställda? En gigantisk hjärna som simultant hanterar allt från försäljningsarbete och ekonomirapportering till produktplanering.
Gartner uppskattar att inom två år kommer vårt mänskliga språk att vara det huvudsakliga gränssnittet i alla nya informationshanteringssystem.
När allt fler yrken är beroende av stora mängder snabbföränderlig information, översätter AI-boten komplicerade tabeller och databaser för att ge omedelbara svar på alla medarbetares direkta frågor. Dessutom blir AI-botarna medarbetarnas bästa guide genom komplexa beslutsprocesser.
Läs mer: ”Digitalt gap skapar problem”
Vi vill gärna se beslutsfattande som en djupt mänsklig kompetens, men kanske kan artificiell intelligens bättre än människan analysera stora mängder ny kunskap, dra snabba slutsatser, göra sakliga utvärderingar av alternativa lösningar samt väga olika intressenters behov mot varandra för att skapa genomtänkta kompromisser.
Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.
Lägg till det botens förmåga att simultant föra resonemang med olika expertkällor som ger fler perspektiv. AI-boten kan fungera som en automatisk upplysningscentral för mängder av komplicerade frågeställningar tvärs över företagets enheter och informationssilos. Det kanske inte är en så dum idé med en AI-bot i ledningsgruppen eller styrelsen trots allt.
The Economist Intelligence Unit uppger att 75 procent av alla företag kommer att implementera AI-lösningar inom de närmaste tre åren.
Det finns en stor effektiviseringspotential när ekonomiavdelningen kan lämna automatiska rekommendationer så fort ny relevant finansiell data dyker upp, projektkontoret kan låta AI-boten sköta all planering och HR-avdelningens administrativa process kan översättas till en bot som agerar enligt medarbetarnas specifika behov.
Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer.
Vi kommer att föra en dialog med maskinerna som liknar det sätt vi i dag samtalar med våra medarbetare och chefer. Om Joaquin Phoenix hade sin Samantha, kan varje individ snart föra en intelligent konversation på väg in till jobbet med en bot som förbereder dagens uppgifter och ger rekommendationer inför kommande beslut.
I teorin skulle samma AI-bot i framtiden simultant kunna sköta kundtjänsten samtidigt som den har utvecklingssamtal för att förbättra kundmötet, ger input från kunderna till produktutvecklingsenheten och presenterar finansiell påverkan av ett förnyat produktprogram till ledningsgruppen.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot. Hon har tidigare drivit konsultföretag inom varumärken och innovationer.