Annons

Krönika: Så fick jag 60 000 följare på Instagram – före influencerns tid

Di Digitals reporter Julia Vastad Caesar skriver om hur hon knäckte Instagrams algoritm.
Di Digitals reporter Julia Vastad Caesar skriver om hur hon knäckte Instagrams algoritm. Foto: TT och Di.
Gillamarkeringarna strömmade in på min mobilskärm. För varje gång jag uppdaterade appen växte siffran. Till slut blev notiserna så många att mobilen inte gick att använda. Di Digitals reporter Julia Vastad Caesar skriver om hur hon knäckte Instagrams algoritm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var försommaren 2011 och det började smått pratas om en ny fotoapp som hette Instagram. Den hade bara funnits i sju månader och det skulle dröja ytterligare ett år innan Facebook köpte upp bolaget för 7 miljarder kronor från grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger. 

Det fanns knappt några kändisar på Instagram. Ingen hade hört ordet ”influencer”. Ingen fick betalt för att posta en bild, och vart fjärde inlägg i flödet – så som det är i dag – var inte ett påtvingat reklaminlägg. 

Nästan all aktivitet på sociala medier skedde på Facebook vid den här tidpunkten. Men på Instagram stod bilden i fokus. Det var lätt att nå ut till nya människor och ganska snabbt fick jag några trogna vänner. Det var i kommentarfältet på varandras bilder som vi fick nya följare.

Men det fanns en plats där man kunde få ännu mer exponering: ”Popular page”. Det är i dag fliken som heter ”Explore”, där innehåll dyker upp baserat på konton du följer och bilder du gillar. Men 2011 visade den i stället exakt samma bilder för precis alla konton på plattformen.

Läs mer: Influencer-bolagen växer i raketfart – utan externt kapital 

Jag fick en idé, och bestämde mig för att testa en slug taktik. Jag skapade ett antal fejk-konton. Vid den här tidpunkten behövde inte kontot verifieras med varken mejl eller telefonnummer. Det var en lätt manöver. 

Inspirerad av bloggplattformar som Tumblr promenerade jag och en vän till skogen en svensk sommarkväll. Med min begagnade systemkamera fotograferade jag min vän i motljuset på sommarängen, med ett hårband med fjädrar i håret. Klyschigt kan man tycka i dag, men rätt i början av 2010-talet. 

Ibland fick jag över 1 000 nya följare på två timmar. Folk trodde att jag ljög när jag berättade om det.

Det skulle också visa sig vara rätt för Instagram, för bilden drog genast ovanligt många gillamarkeringar. 

Jag loggade ut och började istället gilla bilden med mina egna fejk-konton. Det blev en knuff i rätt riktning, som fick Instagrams algoritmer att lägga märke till min bild. 

Då hände det plötsligt. Nya notiser dök upp på skärmen om och om igen. Jag gick in på ”Popular page” – och hittade min bild.

En skärmdump från Popular Page 2010. Till höger syns bilden som allt började med.
En skärmdump från Popular Page 2010. Till höger syns bilden som allt började med. Foto: Todd Wickersty och Julia V. Caesar.

Det blev startskottet på en ny tid. Snart behövde jag inte längre ”boosta” mina bilder med fejkkonton för att de skulle synas för alla Instagram-användare. Ibland fick jag över 1 000 nya följare på två timmar. Folk trodde att jag ljög när jag berättade om det. 

Då hade Instagram 40 miljoner användare – idag över 1 miljard konton. Numera hör det till vanligheterna att kändisar har lika många följare som ett mindre europeiskt land. Men då – slutet av 2011 och början av 2012 – stack siffror som 1 000 följare ut på Instagram. 

Jag bad mina följare att skicka vykort till mig och fick hälsningar från hela världen, från Tasmanien till Kanada. Jag gick en dag i köpcentrumet i min hemkommun och blev stoppad av en person jag aldrig sett, som undrade om ”det inte var jag från Instagram”.

Under 2013 mer än fördubblades antalet användare på Instagram. Kändisar och bloggare började använda plattformen allt mer. Då började även PR-byråerna nosa upp Instagram. Mitt första samarbete var med Arla. Plötsligt drog jag, som gick i högstadiet och aldrig hade haft ett riktigt jobb, in flera tusen kronor på att posta en bild i en app. 

Kanske handlar deras framgång inte enbart om bilder på rätt typ av frukost, semestermål eller kläder.

Så fortsatte det ett tag, med nya företag och nya bilder. Men ganska snart började jag inse att smekmånaden skulle ta slut. ”Popular page” försvann och algoritmerna gjordes om. 

Läs mer: Isabella Löwengrip planerar att börsnotera sig själv 

Jag hängde inte med, i stället för att växa för varje bild som postades tappade jag följare. De enda gångerna det gick bra var när jag postade foton på mina tjejkompisar i motljus – något jag hade tröttnat på vid det här laget. Det var smärtsamt att se det jag byggt upp förfalla, så konsekvensen blev sonika att jag drog mig undan. Jag började vara mer aktiv på ett privat konto, där gillamarkeringarna inte spelade någon roll. 

I dagsläget har jag tappat runt 20 000 följare jämfört mot när jag hade som flest, över 60 000. 

Det verkar som att tiden har kommit ikapp Instagram. Nu börjar de inse hur det också kan vara ett problem att bygga en plattform som är så centrerad kring antalet gillamarkeringar. Under sommaren har appen börjat dölja antalet gillamarkeringar för användare i Australien, Brasilien, Italien, Japan, Irland och Nya Zeeland. Frågan är hur det kommer påverka Instagram långsiktigt, eftersom en morot för många användare länge varit att jaga just antalet gillamarkeringar. 

Branschen för 'influencer marketing' väntas samtidigt omsätta 1 miljard kronor i Sverige i år, enligt analysföretaget IRM. Hur många influencers tog sig dit de är i dag på samma sätt som jag? 

E-handlaren Anders Ankarlid genomförde nyligen en undersökning tillsammans med det Silicon Valley-baserade analysföretaget Hype Auditor, efter att han börjat tvivla på influerarnas träffsäkerhet i marknadsföringssammanhang. Med hjälp av maskininlärning analyserade bolaget runt 2 miljoner Instagramkonton. Runt hälften av kontona hade manipulerade siffror. Det handlar om användare som köpt följare, gillamarkeringar och kommentarer. 

Kanske har det varit just denna vilja och slughet, eller kreativitet om man så vill, som utmärkt framgångsrika influencers: Att vid en tidpunkt i sin karriär lyckas hitta ett kryphål eller tillfälle att dra nytta av. Kanske handlar deras framgång inte enbart om bilder på rätt typ av frukost, semestermål eller kläder. 

För pengarna jag tjänade på Instagram åkte jag till San Francisco för att hälsa på min brevvän Evelyn – som jag träffade genom min vykortsuppmaning. Sommaren 2019 fick jag visa henne Stockholm. Den här gången blev det dock ingen uppdatering på Instagram.

Läs mer: Raketstart för influerarens skönhetsmärke – sålde för 23 miljoner första året 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies