Hoppa till innehållet

Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Serieentreprenören Josefin Landgårds senaste satsning ryms i en liten butelj och är het i USA - men kontroversiell i Sverige. ”Man får hoppas att vi har bra tajming”, säger hon till Di Digital om sitt nya bolag som säljer CBD-olja på nätet.

Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.
Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.

2014 var Josefin Landgård med och grundade Kry, som sedermera vuxit till en av Europas största nätläkare. Sina operativa uppdrag har hon lämnat men hon har kvar aktier i bolaget.

Nu ägnar hon sin tid åt bolaget Mantle som i dagarna lanserar en så kallad CBD-olja, en olja från växten hampa, på den svenska marknaden.

”Jag är intresserad av hälsa och har byggt upp flera digitala bolag tidigare, så det här känns som en perfekt matchning”, säger Josefin Landgård som även har varit bland annat Sverige-vd på prenumerationstjänsten Glossybox.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat.

”Man droppar oljan under tungan, men man kan också blanda den i dryck. Den är klar och smakar inte kemikalier, utan mer örtigt”, säger Josefin Landgård som understryker att oljan inte innehåller någon THC och inte ger någon ruseffekt.

I USA har CBD-olja fått alltmer strålkastarljus riktat mot sig de senaste åren. Bland annat har superkändisen Kim Kardashian talat sig varm om dess påstådda effekter.

Läs även: Mia Brunell Livfors: Cannabis är den största trenden

Det är också från USA som Josefin Landgård och hennes medgrundare Stina Lönnkvist har hämtat inspiration.

”När jag var där såg jag att marknaden hade exploderat. Jag började ta CBD som en del av min rutin och upplevde att det hjälpte mig att komma till ro på kvällen och bli mer balanserad i vardagen. Men i Europa var det svårt att hitta kvaliteten jag vill ha”, säger Josefin Landgård.

Vi är trygga med att vi följer lagarna

Den svenska marknaden än så länge i sin linda, konstaterar hon.

”Man får hoppas att vi har bra tajmning, men det är alltid svårt att veta. En sak som är tacksam är att vi ligger 3-4 år efter USA. Så vi kan ta lärdom av hur branschen har utvecklats”, säger hon.

Men här i Sverige är produktens status omtvistad. I fjol slog Högsta domstolen fast att om oljan innehåller THC ska den klassas som narkotika. Läkemedelsverket har också förbjudit ett antal företag att sälja CBD-olja utan THC med motiveringen att deras produkter ska klassas som läkemedel.

Hur ser den juridiska situationen ut?

”Det är inte helt lätt att förstå exakt vad som gäller och vi har därför använt jurister som är experter just på CBD”, säger hon och fortsätter:

”CBD är lagligt att sälja i Sverige så länge produkten inte innehåller THC och man inte gör påståenden om medicinska effekter. Gör man det så läkemedelsklassas den per definition.”

Med det i åtanke - hur ska ni marknadsföra er?

”Vi är trygga med att vi följer lagarna. Marknadsföringen blir så klart lite klurigare med så många riktlinjer, men det blir också en spännande utmaning. Eftersom vi är ett direkt-till-konsument-bolag finns det intressanta möjligheter att lära känna våra kunder och skapa en community med kreativt och informativt innehåll som intresserar dem.”

Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för

Hampan som Mantle använder odlas och handplockas av en småskalig schweizisk aktör. Oljan ska säljas direkt till kunderna via nätet men också genom vissa återförsäljare. Slutpriset blir 1 299 kronor för en butelj på 20 ml och 749 kronor för 10 ml.

Hur stort tror du att det här kan bli?

”Kan man säga större än Kry? Först utforskade jag idén för att den verkade kul att testa. Men ju mer jag har jobbat, desto mer har jag börjat tro att det går ett bygga ett riktigt stort bolag av Mantle.”

Rådgivare till bolaget och styrelseuppleant är Sophia Bendz, partner på riskkapitalbolaget Atomico och mångårig marknadsföringschef på Spotify.

Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag

Bolaget är än så länge finansierat av Josefin Landgård själv, men hon öppnar för att riskkapital kan bli aktuellt i ett senare skede.

”Det känns lyxigt för att det är så roligt att jobba med Mantle. Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för”, säger hon.

Planen är också att bredda sortimentet.

”Vi kommer successivt att lansera fler produkter, alla med fokus på hälsa och välmående”, säger hon.

Efter resan med Kry har Josefin Landgård även blivit ängelinvestare. Hon har bland annat satsat på rakhyvelsbolaget Estrid, femtechbolaget Grace Health och nätverksappen Hon. Från det senare bolaget har hon hämtat två anställda till sitt nya bolag.

”Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag, så jag har lagt mycket av det andra åt sidan. Mantle är mitt huvudfokus nu”, säger hon.

Läs även: De driver Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera