De digitala vårdbesöken växer i en rasande fart i Sverige. Bara under 2019 uppgick antalet patientkontakter till 1,16 miljoner, en fördubbling mot året tidigare.
Som Di Digital tidigare rapporterat har coronapandemin gett nätläkarna ännu en skjuts vad gäller efterfrågan, bara fram till maj i år hade besöken uppgått till 800 000. Patienter har både sökt vård för allmänna krämpor och symtom specifikt relaterade till viruset.
Nu visar det sig att Kry, den största aktören med en marknadsandel på 47 procent, kraftigt ökat sina reklamköp under det första halvåret 2020.
Kry har totalt spenderat knappt 96 miljoner kronor på marknadsföring under perioden, en ökning med över 200 procent i jämförelse med året före.
Det rapporterar Di:s systertidning Resumé, med hänvisning till nya siffror från Kantar Sifo.
”Vi la en marknadsföringsstrategi i början av året som vi i mångt och mycket har kunnat följa. Den har handlat om att fortsätta öka kännedeomen om digital vård som ett alternativ för de symptom som går att behandla digitalt”, säger Janna Winroth, marknadschef på Kry, till Resumé.
Kry har bland annat investerat i annonser på tv och i radio, men också köpt reklam på digitala plattformar som Google och Youtube. Däremot har man dragit ned på sin utomhusreklam.
”Den stora förändringen har snarare varit det taktiska – att vi nästan dagligen behövt justera budskap och kanalval beroende på lägets utveckling”, säger Janna Winroth till Resumé, med hänvisning till coronapandemins spridning.
Konkurrenterna Doktor.se och Min Doktor, som har marknadsandelar på 24 respektive 19 procent, har varit betydligt mer återhållsamma i sina reklamköp sett till reda pengar. De har spenderat knappt 17 samt 3 Mkr på annonsering under första halvåret 2020, enligt Sifo.
Läs mer: Nätläkaren Kry växer under pandemin – men förlusten ökar rejält
Siffrorna gäller enbart för reklamköp inom Sveriges gränser. Kry har även en omfattande internationell verksamhet och är etablerade i Norge, Tyskland, Storbritannien och Frankrike – då under varumärket Livi. Därmed är koncernens totala reklamköp under coronapandemin förmodligen betydligt större.
I fjol steg Krys omsättning till 359 Mkr, jämfört med 234 Mkr året före. Förlusten på sista raden ökade med nästan 40 procent under 2019 och summerades till 347 Mkr.
Men trots minusresultatet går det ingen nöd på Kry, tillväxten subventioneras av riskkapitalbolag som Index Ventures, Creandum och Accel. I början av 2020 fyllde Kry på kassan med 1,5 miljarder kronor i nytt kapital, till en värdering om cirka 8 miljarder kronor.
Läs mer: Här är Krys nya jättevärdering – Daniel Ek hemlig delägare