Hoppa till innehållet

Kry ökar omsättningen rejält – men tillväxten kostar

Miljardvärderade nätläkaren Kry ökar omsättningen rejält under 2017 och satsar på explosiv expansion.

Johannes Schildt vd på Kry.
Johannes Schildt vd på Kry.Foto: Amanda Lindgren

Nätläkaren Kry ökar rejält när bolaget redovisar sina siffror för förra året. Enligt nyhetssajten Breakit går man från en omsättning på 14,5 miljoner kronor för 2016 till hela 99,6 Mkr under förra året.

”Även om vi har kommit långt finns det fortfarande mycket kvar att göra. Vi tittar ständigt på hur vi kan utveckla produkten för att kunna hjälpa fler få tillgång till högkvalitativ vård på rätt nivå”, säger vd och grundare Johannes Schildt till sajten.

Bolaget har, liksom flera andra nätläkare, strategin att snabbt växa för att ta marknadsandelar på en relativt ny marknad i Sverige. 

Därför blir det ett kostsamt år även för Kry. 2017 visar ett minusresultat på 73,3 Mkr, men det är helt enligt plan enligt Johannes Schildt.

”Vi koncentrerar våra resurser mot tillväxt och expansion", säger han.

Läs mer: 19 miljoner i förlust för Doktor.se: "Helt enligt planerna" 

Nyligen tog bolaget in runt 541 Mkr i nya investeringar och värderades till 3 miljarder kronor. 

Bakom investeringen stod riskkapitalbolag som Accel, Creandum, Index Ventures och Project A Ventures som samtliga också sedan tidigare investerat i Kry.

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera