Sedan den nya patientlagen kom 2015 har flera digitala alternativ dykt upp för den som önskar en läkarkontakt utan att behöva besöka sin vårdcentral. Resultatet är att allt fler patienter väljer att besöka läkaren direkt i mobilen eller via datorn, via tjänster som Kry (NTL) och Min Doktor (NTL).
Men detta är dyrt och ineffektivt för skattebetalarna, rapporterar Sveriges Radio Ekot under torsdagen. Ett digitalt vårdbesök är bara några minuter långt, men blir dyrare för landstinget än om patienten gått till vårdcentralen och träffat läkaren, enligt inslaget.
Exakt hur jämförelsen gått till framgår dock inte. Istället ligger fokus på den digitala vårdens kostnad och kvalité.
Läs mer: Så högt värderas Min Doktor
Ekot har bland annat talat med Asghar Farahani, som är hälsovalschef i Sörmlands län. Han är skeptisk till de nya digitala vårdtjänsterna.
”Den vanliga vården bedrivs genom medicinsk bedömning. Här är det bara alla som lyfter på luren och hittar någon på andra sidan. Då betalar patienten några hundra kronor och sedan får hemlandstinget en nota på drygt tusen kronor för varje besök. Det är slöseri med skattepengar”, säger han i inslaget.
Vad jag säger är att många av dessa digitala tjänster inte fyller någon funktion.
Johannes Schildt, vd för det digitala vårdbolaget Kry, menar dock att inslaget ger en felaktig bild av verkligheten.
”Påståendet att digital vård är dyrare är inte sant”, säger han till Di Digital.
Läs mer: Vårdappen Kry tar steget in i Spanien
Han medger att jämförelsen är komplicerad, men ger ändå ett exempel:
”Ett besök i den fysiska primärvården kostar skattebetalarna i snitt 1668 kronor, enligt Sveriges Kommuner och Landsting. Nuvarande ersättning för digital vård är cirka 60 procent av detta. I Jönköping kostar det exempelvis 900 kronor plus en eventuell patientavgift på cirka 250 kronor för ett digitalt vårdbesök”, säger han.
Läs mer: Hud-appen First Derm fyller på kassan
Jämförelsen kompliceras enligt Johannes Schildt bland annat av att landstingen tar betalt på två sätt. Dels har man en årlig ersättning, en så kallad ”listningsersättning”, som faller ut oavsett om patienten belastar vårdgivaren eller ej. Dels tar man betalt per besök.
”Till detta kommer ju alla alternativkostnader för samhället när man tvingas besöka sin vårdcentral. Många måste ta ledigt från jobbet och betala för transport, eller ta färdtjänsten”, säger han.
Inte heller hälsovalschef Asghar Farahani vill beskriva den digitala vården som ”dyrare”. Han anser dock att kvalitén är så pass varierad att tjänsterna i slutändan leder till slöseri med skattepengar.
”Jag har inte sagt att det är dyrare eller billigare med digital vård. Det är som att jämföra äpplen och päron. Vad jag säger är att många av dessa digitala tjänster inte fyller någon funktion. I många fall handlar det om att en patient ringer upp och får ett lugnande besked. Det blir en räkning av det också! Ringer man sin vårdcentral och får ett sådant besked kostar det ingenting”, säger han till Di Digital.
Läs mer: Nokia storsatsar på e-hälsa
Krys vd Johannes Schildt håller inte med om detta. Han betonar vidare att bolag som Kry avlastar det befintliga vårdsystemet.
”Vi levererar hög tillgänglighet var man än befinner sig. I Stockholm kan man tvingas köa i flera veckor för ett primärvårdsbesök. Många tar sig då till akuten för att få vård, vilket skapar stora extrakostnader för samhället”, säger han.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.