Hoppa till innehållet

Kry: ”Onlinevård är inte dyrare än fysisk vård”

Sveriges Radio Ekot rapporterar att digital vård är dyrare för landstinget än om patienten besöker en fysisk vårdcentral. ”Det stämmer inte”, säger Johannes Schildt, vd för det digitala vårdbolaget Kry.

Johannes Schildt, medgrundare och vd på det digitala vårdbolaget Kry. Foto: Pressbild.
Johannes Schildt, medgrundare och vd på det digitala vårdbolaget Kry. Foto: Pressbild.

Sedan den nya patientlagen kom 2015 har flera digitala alternativ dykt upp för den som önskar en läkarkontakt utan att behöva besöka sin vårdcentral. Resultatet är att allt fler patienter väljer att besöka läkaren direkt i mobilen eller via datorn, via tjänster som Kry (NTL) och Min Doktor (NTL).

Men detta är dyrt och ineffektivt för skattebetalarna, rapporterar Sveriges Radio Ekot under torsdagen. Ett digitalt vårdbesök är bara några minuter långt, men blir dyrare för landstinget än om patienten gått till vårdcentralen och träffat läkaren, enligt inslaget.

Exakt hur jämförelsen gått till framgår dock inte. Istället ligger fokus på den digitala vårdens kostnad och kvalité.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

Ekot har bland annat talat med Asghar Farahani, som är hälsovalschef i Sörmlands län. Han är skeptisk till de nya digitala vårdtjänsterna.

”Den vanliga vården bedrivs genom medicinsk bedömning. Här är det bara alla som lyfter på luren och hittar någon på andra sidan. Då betalar patienten några hundra kronor och sedan får hemlandstinget en nota på drygt tusen kronor för varje besök. Det är slöseri med skattepengar”, säger han i inslaget.

Vad jag säger är att många av dessa digitala tjänster inte fyller någon funktion.

Johannes Schildt, vd för det digitala vårdbolaget Kry, menar dock att inslaget ger en felaktig bild av verkligheten.

”Påståendet att digital vård är dyrare är inte sant”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Vårdappen Kry tar steget in i Spanien

Han medger att jämförelsen är komplicerad, men ger ändå ett exempel:

”Ett besök i den fysiska primärvården kostar skattebetalarna i snitt 1668 kronor, enligt Sveriges Kommuner och Landsting. Nuvarande ersättning för digital vård är cirka 60 procent av detta. I Jönköping kostar det exempelvis 900 kronor plus en eventuell patientavgift på cirka 250 kronor för ett digitalt vårdbesök”, säger han.

Läs mer: Hud-appen First Derm fyller på kassan

Jämförelsen kompliceras enligt Johannes Schildt bland annat av att landstingen tar betalt på två sätt. Dels har man en årlig ersättning, en så kallad ”listningsersättning”, som faller ut oavsett om patienten belastar vårdgivaren eller ej. Dels tar man betalt per besök.

”Till detta kommer ju alla alternativkostnader för samhället när man tvingas besöka sin vårdcentral. Många måste ta ledigt från jobbet och betala för transport, eller ta färdtjänsten”, säger han.

Inte heller hälsovalschef Asghar Farahani vill beskriva den digitala vården som ”dyrare”. Han anser dock att kvalitén är så pass varierad att tjänsterna i slutändan leder till slöseri med skattepengar.

”Jag har inte sagt att det är dyrare eller billigare med digital vård. Det är som att jämföra äpplen och päron. Vad jag säger är att många av dessa digitala tjänster inte fyller någon funktion. I många fall handlar det om att en patient ringer upp och får ett lugnande besked. Det blir en räkning av det också! Ringer man sin vårdcentral och får ett sådant besked kostar det ingenting”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Nokia storsatsar på e-hälsa

Krys vd Johannes Schildt håller inte med om detta. Han betonar vidare att bolag som Kry avlastar det befintliga vårdsystemet.

”Vi levererar hög tillgänglighet var man än befinner sig. I Stockholm kan man tvingas köa i flera veckor för ett primärvårdsbesök. Många tar sig då till akuten för att få vård, vilket skapar stora extrakostnader för samhället”, säger han.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera