Hoppa till innehållet

Kry vill bota scenskräck med VR

I ett nystartat projekt vill den digitala vårdgivaren Kry bota patienters scenskräck med VR. 

Krys chefspsykolog Jesper Enander samt psykologen och projektledaren Lina Anderhell (till höger) hjälper Di Digitals Mimi Billing med scenskräck.
Krys chefspsykolog Jesper Enander samt psykologen och projektledaren Lina Anderhell (till höger) hjälper Di Digitals Mimi Billing med scenskräck.Foto: Jonas Eng

Scenskräck är en av de fobier som drabbar personer i flera olika situationer. Det rör sig inte bara om föreläsare utan även i situationer som att hålla tal på fester, tala på ett styrelsemöte eller till och med under en fredagsfika. 

Tidigare forskning vid Stockholms universitet har kommit fram till att man kan träna bort obehaget med hjälp av en instruerande psykolog och ett VR-headset. Det har den digitala vårdcentralen Kry tagit fasta på och testar det nu i ett projekt där startupbolaget Warpin (NTL) har tagit fram den tekniska lösningen. 

”Först har man en psykologbedömning via Kry-appen och om man kan vara med i projektet får man ett VR-headset hemskickat till sig. Sen övar man intensivt i de här olika miljöerna fyra gånger under en vecka”, säger Jesper Enander, chefspsykolog på Kry. 

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag Warpin 

Med hjälp av en psykolog på länk får patienten bland annat möjlighet att öva på talet inför festen, hålla en presentation inför en styrelse och göra en föreläsning i ett auditorium.

De digitala vårdcentralerna anklagas ofta för att kosta samhället och landstingen mer än vad övriga vårdcentraler kostar. Men detta projekt, med tio VR-kit av märket Oculus Go, kommer inte att bekostas av varken patienten eller landstingen, enligt Jesper Enander.

”Eftersom det är ett projekt kommer Kry att stå för hela kostnaden och belastar inte det offentliga. Men om det här funkar bra så är det givetvis något som vi vill kunna erbjuda fler och då tycker jag också att det är något som man bör göra inom det offentliga”, säger han.

Vill landstingen betala för den här typen av vård? 

”Jag kan inte svara för vad alla landsting vill men har man den här typen av besvär är det väldigt handikappade och det är vårdens uppgift att hjälpa folk som mår dåligt”, säger Jesper Enander.

Läs även: Ministern: Ersättningen till digitala vårdcentraler ska sänkas 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera