Många startupbolag inom blockchainteknik ser stora möjligheter att resa kapital och skapa engagemang genom att starta en egen så kallad initial coin offering, ICO. Under förra året tog blockchain-bolag in hela 34 miljarder kronor till via ICO:er, fem gånger mer än bolagen tog in från traditionella riskkapitalinvesterare, visar en rapport från GP Bullhound.
Personer investerar med förhoppningen om att den nya kryptovalutan ska bli lika värdefull som etablerade valutor som till exempel bitcoin, eller att bolaget bakom ICO:n ska bli lyckosamt. Men det finns en baksida.
Di Digital kunde nyligen avslöja att polisen sedan trenden tog sin början fått in hundratals anmälningar om bedrägerier i olika länder, där svenskar har investerat pengar i ICO:er som sedan försvunnit spårlöst.
Läs mer: Polisen handfallna inför krypto-bluffarna: "Hundratals anmälningar"
Eftersom ICO:er och kryotovalutor är en relativt ny företeelse för både konsumenter och investerare är det lätt att gå på nitar menar Jens Frid, rådgivare på cofound.it, en nystartad plattform som kopplar samman blockchainstartups, branschkunskap och investerare.
”Den här typen av investeringar är långt mycket mer komplexa än traditionella investeringar. Man har inte samma värderingsmetoder och det gör att man som investerare är mycket mer utsatt.”
Läs mer: Kryptoexperten varnar för bluff-ICO:er
Cofound.it är delvis finansierad av en egen ICO och när ett projekt ansluter sig till plattformen så undersöker cofound.it och utvärderar dem innan de kopplas samman med investerare. Under andra halvan av 2017 gick bolaget igenom över 500 ICO:er och det finns tydliga indikationer på om en ICO är värd att investera i eller inte, det menar i alla fall Jens Frid.
”Det är rad olika parametrar som bör uppfyllas för att en ICO ska vara lämplig och framgångsrik. Bluffprojekt eller projekt som inte integrerar blockchain teknologin på ett rimligt sätt kompenserar ofta med skev marknadsföring för att dra till sig intresse och investerare. Om det låter för bra för att vara sant är det antagligen inte så bra”, säger han.
Jens Frid ser många likheter mellan populariteten kring ICO:er och dotcom-bubblan, som sprack i början av 2000-talet, där många förlorade enorma mängder pengar.
”De företag som kom upp då satt visserligen i ett regelverk som var ganska tydligt reglerat men kommunikationen mot investerarna var ganska likt det vi ser med ICO:er nu, att man lovar mer än man kan leverera”, säger han.
I och med det stora intresset för kryptovalutor och det värde de nu har, flockas kriminella som utnyttjar människor som vill göra snabba pengar.
”Många projekt kommunicerar guld och gröna skogar, därför tror jag att polisanmälningarna kommer in nu. Det är extrem hög risk med den här typen av investeringar och det lägger stort ansvar på den som investerar. Regelverket runt ICO:er har inte varit helt tydligt och det har en del projekt utnyttjat”, säger Jens Frid.
Entreprenörens tips: Chanserna att ICO-projektet lyckas är goda om:
1. Personerna bakom det har teknikkunskap inom blockchain.
2. Industriexpertis finns från det område man vill in i.
3. Idén med projektet löser ett tydligt problem.
4. Rollerna och styrningen i nätverket är rimliga och tydligt definierade.
5. Projektet visar hänsyn till regelverket.
6. Man har stöd hos användare och supporters.