Hoppa till innehållet

Kryptoexperten om branschens önskemål: ”Så bör man reglera bitcoin”

Svenska kryptobörsen Trijo är en få aktörer i Sverige som hanterar bitcoin. Nu vill bolagets vd Totte Löfström ställa hårdare krav på branschen han verkar inom. ”Seriösa aktörer vill se regleringar”, säger han, och pekar speciellt ut miljökrav.

Totte Löfström (t.v.) är grundare och vd på Trijo, en kryptomarknadsplats. Johan Javeus (t.h.) är chefsstrateg på SEB.
Totte Löfström (t.v.) är grundare och vd på Trijo, en kryptomarknadsplats. Johan Javeus (t.h.) är chefsstrateg på SEB.

Det är i Dagens industris specialprogram Hållbart näringsliv som Totte Löfström ger sin syn på den otydliga marknaden för kryptovalutor.

Han menar att bitcoin inte måste vara oreglerad, trots sin decentraliserade status, för att kunna utvecklas.

”Bitcoin skapades som ett svar på finanskrisen 2008. Det blev något som gav vanliga människor makten över sina pengar, vilket inte var fallet då när riksbanker tryckte pengar så det stod härliga till”, säger Totte Löfström och menar att den rollen som marknadskraft kommer ingen att kunna ta ifrån kryptovalutan, oavsett reglering.

”Det finns en begränsad mängd bitcoin, och så kommer det att fortsätta vara.”

Där han däremot ser utrymme för reglering är i hur kryptobörser och banker hanterar bitcoin och andra kryptotillgångar, samt hur aktörerna bör motverka penningtvätt och marknadsmanipulation och samtidigt stå för konsumentskydd.

Regler som gäller för alla andra finansiella instrument och institutioner i dag.

”Är man en aktör åt det seriösa hållet så vill man ha reglering eftersom man vill ha tydliga spelregler. Vi har varit väldigt aktiva med synpunkter på det nya EU-direktivet som arbetas fram just nu. Regleringar är ett måste om kryptovalutor ska fortsätta växa. Alternativet är att vi riskerar totala förbud”, säger Totte Löfström.

Han påpekar också att banker i dag har svårt att veta vad som gäller för kryptotillgångar och att kunder som följd inte får öppna konton.

Och så finns förstås den stora frågan om klimatavtrycket till följd av framställningen av bitcoin, och därmed och hela ESG-diskussionen kring tillgångsslagen.

Förra året uppskattas att global så kallad mining av bitcoin förbrukade totalt 130 terawattimmar elektricitet. Det kan jämföras med hela Sveriges förbrukning som var 159 terawattimmar.

”Mycket av oron kring energiförbrukningen är hur det här kommer att bli i framtiden. Därför tror jag att man kan göra mycket nu. Vi kan bestämma att om du är en miner (aktör som underhåller blockkedjan reds anm.) så måste du använda grön energi. Många företag vill använda grön energi, men vi ser till exempel i Ryssland att de minas med hög grad av smutsig energi”, säger Totte Löfström.

Inbyggt i tekniken, säger han, finns en spårbarhet som gör att branschen skulle kunna gå att kontrollera hårdare. 

SEB:s chefsstrateg Johan Javeus var samstämmig med Totte Löfström om att regleringar behövs.

”Just ESG är en svår fråga. Det handlar inte så mycket om förbud utan mer om information. Och det tycker jag behövs för att investerare och företag ska kunna fatta beslut”, sa han och menade att Teslas köp av bitcoin till ett värde av 1,5 miljarder dollar rimligen påverkar deras ESG-profil.

”Ett företag som så tydligt personifierar omställningen mot hållbart samtidigt omfamnar bitcoin, det är klart det är ett problem.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera