Hoppa till innehållet

KTH-bolaget Bofink vill optimera ditt bolån

Med algoritmer vill Bofink hjälpa svenskarna att välja rätt bindningstid och amorteringsgrad på sina bolån. "Vi gör en hälsokoll på livets största utgift", säger grundaren till Di Digital.

Bofinks grundare Petter Aronsson och Joachim Ronneback Thomson. Foto: Press
Bofinks grundare Petter Aronsson och Joachim Ronneback Thomson. Foto: Press

Robotrådgivare börjar göra ett avtryck på den svenska finansmarknaden. Di Digital har tidigare kunnat rapportera att aktörer som Sigma Stocks, Lysa, Opti och Primepilot har börjat förvalta svenskarnas pengar med hjälp av algoritmer.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Men gemensamt för dessa är att de ger råd för bland annat aktier och fonder.

”Det finns många robottjänster på tillgångssidan som till exempel hjälper dig att hitta den bästa fonden. Men vi har inte hittat några som gör det vi gör”, säger Joachim Ronneback Thomson som är medgrundare av och vd för Bofink (NTL), till Di Digital.

Idén bakom bolaget är att optimera bolån, alltså skulder, snarare än tillgångar. Algoritmen tog Joachim Ronneback Thomson och medgrundaren Petter Aronsson fram i ett kandidatexamenarbete på KTH.

Bolånet är för de allra flesta den största delen av privatekonomin

Kunden slår in sitt personnummer och anger sin riskaptit, varpå uppgifter kring lånets storlek, räntan och bankernas prognoser hämtas.

Informationen går igenom Bofinks algoritm varpå appen ger ett betyg på bolånet.

Joachim Ronneback Thomson, som tidigare har jobbat på bolånetjänsterna Compricer och Mitt Bolån, menar att Bofink går längre än dessa genom att inte bara låta kunden jämföra räntor från olika banker, utan även välja mellan fast och rörlig ränta, optimera amorteringsnivån och ge en bild av skuldsättningsgraden. 

Bofink har tagit in 1 miljon kronor i riskkapital från bland annat Thomas Eriksson, tidigare vd på investmentbanken Carnegie. Han är dessutom styrelseordförande i Bofink. Även Ann Grevelius, som är partner på GP Bullhound och har medgrundat robotrådgivaren Opti, deltog i investeringsrundan.

Bofinks webbplattform har idag omkring 1 000 kunder, enligt Joachim Ronneback Thomson. Men den ska släckas ned eftersom bolaget, som fram tills nyligen hette Loanwallet, precis har lanserat en app till IOS och har en Android-app på gång.

”Målet är att nå minst 20 000 användare i år. Vi gör en hälsokoll på livets största utgift. Bolånet är för de allra flesta den största delen av privatekonomin."

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen

Affärsmodellen just nu är att kunden kan byta bolån i appen varpå Bofink får en ersättning. Men tanken är att så småningom gå över till samarbeten med banker.

”Traditionellt görs ju valet av fast och rörlig ränta eller beslutet hur mycket man ska amortera på ett fysiskt möte. Bankerna söker efter en produkt som kan göra det digitalt. De kan spara pengar genom att minska på antalet möten.” 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera