Annons

KTH-forskarnas bolag tar in 15 miljoner – för att göra smartare simuleringar

Teamet på Adaptive Simulations. Foto: Adaptive Simulations
Teamet på Adaptive Simulations. Foto: Adaptive Simulations
KTH-bolaget Adaptive Simulations tar in 15 miljoner kronor för att vidareutveckla sin helautomatiserade och molnbaserade simuleringstjänst.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Genom en molnbaserad och helautomatisk tjänst vill Stockholmsbaserade Adaptive Simulations slå sig in på marknaden för simuleringar. 

Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor från estniska Karma Ventures (NTL), tyska Creathor Venture (NTL) samt KTH:s holdingbolag KTH Holding AB (NTL).

"Pengarna ska användas till en kombination av vidareutveckling av produkten och marknadslansering", säger bolagets vd och medgrundare Sebastian Desand till Di Digital.

Simuleringarna kan användas bland annat inom bilindustrin, flygindustrin och inom elektronikindustrin.

I början av 2015 grundades bolaget för att kommersialisera sin innovation som bygger på över tio års forskning.

"Vi är en spin-off från KTH. Innovationen är ett resultat som baseras på forskning inom numerisk analys. Forskarna bakom innovationen, en professor och hans doktorander, är även grundare i Adaptive Simulations."

Läs även: Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag

Grundarna är förutom Sebastian Desand även Rodrigo Vilela de Abreu, Johan Hoffman och Niclas Jansson. Adaptive Simulations är ett alumnibolag från startupinkubatorn Sting och har även fått bidrag från EU och Vinnova i uppstartsfasen.

Till skillnad från manuella simuleringar som görs av experter erbjuder bolaget helt automatiska simuleringar, vilket man bland annat menar kortar ned tiden det tar för en produkt att nå marknaden och sänker kostnaderna.

"Tänk dig att exempelvis elbilstillverkaren Tesla vill få ned luftmotståndet och se hur det påverkar bränsleförbrukningen, eller vilken turbulens backspeglarna orsakar. Det kan man antingen göra i vindtunnlar, eller genom simuleringar i en dator."

Simuleringsbranschen är nischad mot industrin och affärerna sker ofta företag emellan, men den växer snabbt enligt Sebastian Desand.

"Problemet har varit att simuleringar har varit manuella och krävande. En ingenjör som är expert på området lägger 1-3 veckor i snitt på manuellt arbete när en simulering görs."

Läs även: Så ska Mapillary träna upp självkörande bilar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies