Annons

Anmälningarna haglar in – Klarna värre än alla storbanker tillsammans

Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och medgrundare.
Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och medgrundare. Foto: Di/TT
Klarna drar på sig allt fler klagomål hos Datainspektionen, visar Di Digitals kartläggning. Sedan GDPR trädde i kraft har betalbolaget samlat på sig fler anmälningar än alla fyra storbanker tillsammans.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski är öppen för att börsnotera sitt bolag. Bolaget växer och enligt grundaren har Klarna nu nått ”en annan mognad”. Dock lär det inte ske i år, berättade han nyligen i en intervju med Reuters.

Samtidigt ökar kundernas frustration mot betalbolaget. Som Di Digital tidigare rapporterat har antalet klagomål mot Klarna till flera svenska tillsynsmyndigheter ökat. Dessutom växer svenskarnas skuldberg hos Kronofogden på grund av köp via Klarna.

Nu kan Di Digital berätta att allt fler kunder även anmäler Klarna till Datainspektionen för att klaga på hur bolaget hanterar personuppgifter. Sedan EU:s nya dataskyddsförordning GDPR infördes i maj 2018 har klagomålen mot bolaget inkommit i strid ström. I mitten av april hade betaljätten totalt dragit på sig 82 GDPR-klagomål. 

Klarnas 82 klagomål kan jämföras med att de fyra storbankerna – Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB – tillsammans dragit på sig 22 stycken under samma period, enligt Datainspektionen.

Läs mer: Klagomålen mot Klarna ökar 

Bland anmälningarna mot Klarna finns bland annat kunder som är oroliga för hur betalbolaget behandlar deras personuppgifter. 

”Jag har fått en faktura från Klarna AB som jag bestridit. De har då öppnat ett konto i mitt namn. Jag har bett dem ta bort kontot och hänvisat till att jag bestridit kravet. De har kontot kvar och räknar på ränta samt administrativa avgifter på detta konto trots mitt bestridande [...] Jag känner mig helt maktlös”, skriver en kund i sin anmälan till Datainspektionen från mars i år.

Flera anmälningar handlar om att kunder vill att bolaget ska ta bort deras konton och personuppgifter från tjänsten, andra anmälare upplever att Klarna lagrar data och personuppgifter som de inte gått med på.

”Jag skrev till Klarna.se och bad dem ta bort mig från deras databas som de använder för att kunna ”göra det enklare vid betalning” [...] Jag har gjort klart för dem att jag inte gett mitt samtycke för dem att använda mitt personnummer och personuppgifter på det sättet, med dem framhärdar att de har rätt till det”, skriver en anmälande kund.

Ett flertal klagomål berör också kunders begäran om att få veta vilka personuppgifter Klarna har om dem. Det är en rättighet som GDPR ska ge privatpersoner, men enligt kunderna har Klarna inte lämnat ut uppgifterna.

”Klarna har per mejl upplyst mig att de har personuppgifter lagrade om mig. Klarna svarar inte på frågor om vilka personuppgifter de har eller hur de använder dem”, står det i ett av klagomålen.

Läs mer: Klarnakunder i trubbel hos Kronofogden: ”Det gäller att få in folk i kreditsvängen” 

Under 2018 inledde Datainspektionen 67 tillsynsärenden mot olika företag, föreningar, myndigheter och organisationer gällande GDPR. 

Självklart skulle vi helst av allt vilja se noll klagomål.

I slutet av mars öppnade Datainspektionen en tillsyn mot just Klarna. Utredningen ska avgöra om Klarnas hantering av personuppgifter strider mot GDPR. Myndigheten menar att det är oklart ”för vilka ändamål” Klarna samlar in och hanterar personuppgifter.

”Datainspektionen har också tagit emot ett flertal klagomål från enskilda som rör dessa frågor”, skrev myndigheten i sitt tillsynsbeslut.

Klarna menar att den generella benägenheten att anmäla företag till Datainspektionen har ökat efter GDPR:s införande. Bolagsjuristen Anna Mirsch Peiris pekar ut Klarnas kundtillväxt som en annan orsak till att företaget samlat på sig 82 GDPR-klagomål.

”Det antal klagomål som har lämnats in gällande Klarna har, såvitt vi kan se, dock inte ökat i samma utsträckning som den generella trenden antyder, samtidigt som antalet transaktioner som genomförs med Klarna ökat kraftigt”, skriver hon i ett mejl till Di Digital.

”Andelen missnöjda kunder har alltså inte ökat, och även om vi självklart helst av allt skulle vilja se noll klagomål tror och hoppas jag att våra kunder generellt känner sig trygga med hur vi hanterar deras personuppgifter.”

Klarna vill inte specifikt kommentera de fall som Di Digital berättar om. 

Betalbolaget menar dock att man på ett så tydligt och transparent sätt som möjligt försöker informera kunder om vilka personuppgifter som sparas och varför. Klarna framhäver också att bolagets tjänster i grunden bygger på att man måste behandla personuppgifter.

”För Klarnas del är hanteringen av personuppgifter, och att våra kunder ska känna sig trygga med hur vi gör det, otroligt viktig. En viktig uppgift för oss är att hela tiden vara tydliga med sambandet mellan smidiga tjänster och datainsamling, och det jobbar vi ständigt med att bli bättre på”, skriver Anna Mirsch Peiris. 

Läs mer: Klarna kryper till korset efter kundernas kritik 

Vet du mer om turerna i Klarna?

Tipsa reportern: fredrik.bjorkman@di.se eller 073 558 49 19 (för krypterade sms, använd Signal eller Whatsapp). Du får självklart vara anonym.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies