Hoppa till innehållet

Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas"

Klarnas mål är att förenkla betalningar över nätet. Utvecklingen har gått fort, men nu börjar kunderna tvivla på om fintechbolagets metoder är rättssäkra. ”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet”, säger Anna Hult på Konsumentverket.

Klagomålen ökar mot Klarna. Flera anmälningar till Finansinspektionen gäller företagets lösning för personuppgifter.
Klagomålen ökar mot Klarna. Flera anmälningar till Finansinspektionen gäller företagets lösning för personuppgifter.Foto: Jonas Eng

Som Di Digital tidigare rapporterat ökar klagomålen mot betaltjänstbolaget Klarna hos tre myndigheter. Konsumentverket, Finansinspektionen och Allmänna reklamationsnämnden ser alla att fler och fler väljer att anmäla företaget för det de anser är brister.

En ansenlig del av klagomålen handlar om att kunder upplever att deras personuppgifter inte hanteras på ett riktigt sätt.

Klarnas snabba hantering av e-handelsköp leder enligt klagomålen till att familjemedlemmar som lånar en dator eller läsplatta snabbt kan klicka hem en vara utan att behöva identifiera sig. Resultatet blir att fel person blir fakturerad.

Enligt Klarna ska man kunna betala med "bara ett klick". Kunderna ska, enligt reklamdevisen "Smoooth”, inte behöva hålla reda på "krångliga lösenord".

Men enkelheten i köpen oroar minst ett dussintal av de som valt att anmäla Klarna. En del undrar varför bank-id inte krävs för att autentisera och bekräfta personen som beställer en vara och sedan betalar via Klarna.

Klarna erkänner att man i vissa fall inte kräver bank-id, men hävdar ändå att betalningarna görs på ett säkert sätt.

Bolaget vill inte ställa upp på en intervju med Di Digital utan svarar på våra frågor via mejl.

”När en befintlig kund väljer att betala genom vår tjänst Betala Direkt kräver vi i vissa fall inte bank-id. Vi har ett antal tydliga och strikta krav som alla måste uppfyllas för att det ska vara möjligt. Kraven är till för att säkerställa en smidig och säker köpupplevelse. Om det finns minsta osäkerhet kring något av kraven begärs bank-id som autentisering”, skriver Klarnas talesperson.

Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 miljoner – de anställda förlorade pengar 

Hos Konsumentverket har anmälningarna från kunder ökat från 49 stycken under 2015 till 109 under förra året. Hittills i år har det kommit in 78 anmälningar, vilket innebär att det kan komma in totalt strax över 150 anmälningar vid årets slut om de fortsätter komma in i samma takt som tidigare i år.

Att Klarnas betaltjänst inte kräver bank-id är något Konsumentverket just nu tittar på, enligt Anna Hult, jurist på myndigheten. Hon menar att systemet har uppenbara brister.

”Man minskar säkerheten hos konsumenterna och Klarna måste säkerställa att man faktiskt fakturerar rätt konsument”, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket. 

Att Klarna bara kräver bank-id endast i vissa fall ser Anna Hult som ett slapphänt agerande gentemot kunderna.

”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar”, säger hon och fortsätter:

”Enda sättet att på ett säkert sätt säkerställa att det är rätt kund som beställer en vara är genom bank-id.”

Läs mer: Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning 

Flera kunder som anmält Klarna till någon av de tre myndigheterna är oroliga för att deras personinformation hamnar i fel händer i och med att bank-id inte används. I en anmälan till Finansinspektionen uppger en Klarnakund att hans fru beställt varor på hans dator som han sedan fakturerats för, vilket var möjligt just för att bank-id inte krävts för att slutföra köpet.

Kunden anser att detta bryter mot den strikta banksekretessen, som bland annat säger att uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas av sekretess.

På Klarnas hemsida skriver bolaget att man ”alltid gör sitt yttersta för att skydda kundens personuppgifter. När kunder handlar med Klarna skyddas deras uppgifter av såväl utarbetade processer och organisatoriska funktioner, som av tekniska system.” 

Dessutom skriver man att ”ingen obehörig person eller tredje part kan komma åt kundens uppgifter.”

Trots det har alltså kunder klagat på just att personuppgifterna kommer andra tillhanda när andra använder samma dator eller mobil som kunden använt för att beställa något och betala via Klarna.

Läs mer: Spelet bakom Martin Tivéus exit från Klarna

Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, menar att rättsläget kring Klarnas betaltjänst är osäkert. 

”Det är märkligt. Men det är bra att folk reagerar så att tillsynsmyndigheterna kan titta på det. Det finns inte ett klockrent svar, men man skulle kunna argumentera för att det är ett röjande av att män är kund i banken. Det bör prövas”, säger han.

I september 2019 kommer nya regler från EU kring vad som krävs för att genomföra ett köp. Då kommer ett krav på att kunderna måste autentisera sig, något som sannolikt kommer omfatta Klarnas betallösningar enligt Roger Jacobsson, senior jurist på rättsavdelningen Marknadsuppföranderätt på Finansinspektionen.

”Tittar man på artikel 97 i direktivet så krävs autentisering när man loggar in på sitt konto online, initierar elektronisk betalningstransaktion eller genomför någon åtgärd på distans som kan innebära en risk för bedrägeri eller andra missbruk”, säger han.

En talesperson på Klarna skriver i ett mejl till Di Digital att man nu kommer se över sina tjänster i och med att klagomål inkommit kring bristen på krav av autentisering och hur bolaget hanterar personuppgifter.

”Det övergripande målet med alla våra produkter och tjänster är att skapa en så enkel och smidig kundupplevelse som möjligt, men då vi nyligen har fått in dessa klagomål kommer vi självklart att gå igenom dem och se över om det är någonting kring denna tjänst som behöver förändras eller förbättras”, skriver Klarnas talesperson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera