Som Di Digital tidigare rapporterat ökar klagomålen mot betaltjänstbolaget Klarna hos tre myndigheter. Konsumentverket, Finansinspektionen och Allmänna reklamationsnämnden ser alla att fler och fler väljer att anmäla företaget för det de anser är brister.
En ansenlig del av klagomålen handlar om att kunder upplever att deras personuppgifter inte hanteras på ett riktigt sätt.
Klarnas snabba hantering av e-handelsköp leder enligt klagomålen till att familjemedlemmar som lånar en dator eller läsplatta snabbt kan klicka hem en vara utan att behöva identifiera sig. Resultatet blir att fel person blir fakturerad.
Enligt Klarna ska man kunna betala med "bara ett klick". Kunderna ska, enligt reklamdevisen "Smoooth”, inte behöva hålla reda på "krångliga lösenord".
Men enkelheten i köpen oroar minst ett dussintal av de som valt att anmäla Klarna. En del undrar varför bank-id inte krävs för att autentisera och bekräfta personen som beställer en vara och sedan betalar via Klarna.
Klarna erkänner att man i vissa fall inte kräver bank-id, men hävdar ändå att betalningarna görs på ett säkert sätt.
Bolaget vill inte ställa upp på en intervju med Di Digital utan svarar på våra frågor via mejl.
”När en befintlig kund väljer att betala genom vår tjänst Betala Direkt kräver vi i vissa fall inte bank-id. Vi har ett antal tydliga och strikta krav som alla måste uppfyllas för att det ska vara möjligt. Kraven är till för att säkerställa en smidig och säker köpupplevelse. Om det finns minsta osäkerhet kring något av kraven begärs bank-id som autentisering”, skriver Klarnas talesperson.
Läs mer: Klarnas grundare drog in 700 miljoner – de anställda förlorade pengar
Hos Konsumentverket har anmälningarna från kunder ökat från 49 stycken under 2015 till 109 under förra året. Hittills i år har det kommit in 78 anmälningar, vilket innebär att det kan komma in totalt strax över 150 anmälningar vid årets slut om de fortsätter komma in i samma takt som tidigare i år.
Att Klarnas betaltjänst inte kräver bank-id är något Konsumentverket just nu tittar på, enligt Anna Hult, jurist på myndigheten. Hon menar att systemet har uppenbara brister.
”Man minskar säkerheten hos konsumenterna och Klarna måste säkerställa att man faktiskt fakturerar rätt konsument”, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.
Att Klarna bara kräver bank-id endast i vissa fall ser Anna Hult som ett slapphänt agerande gentemot kunderna.
”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar”, säger hon och fortsätter:
”Enda sättet att på ett säkert sätt säkerställa att det är rätt kund som beställer en vara är genom bank-id.”
Läs mer: Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning
Flera kunder som anmält Klarna till någon av de tre myndigheterna är oroliga för att deras personinformation hamnar i fel händer i och med att bank-id inte används. I en anmälan till Finansinspektionen uppger en Klarnakund att hans fru beställt varor på hans dator som han sedan fakturerats för, vilket var möjligt just för att bank-id inte krävts för att slutföra köpet.
Kunden anser att detta bryter mot den strikta banksekretessen, som bland annat säger att uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas av sekretess.
På Klarnas hemsida skriver bolaget att man ”alltid gör sitt yttersta för att skydda kundens personuppgifter. När kunder handlar med Klarna skyddas deras uppgifter av såväl utarbetade processer och organisatoriska funktioner, som av tekniska system.”
Dessutom skriver man att ”ingen obehörig person eller tredje part kan komma åt kundens uppgifter.”
Trots det har alltså kunder klagat på just att personuppgifterna kommer andra tillhanda när andra använder samma dator eller mobil som kunden använt för att beställa något och betala via Klarna.
Läs mer: Spelet bakom Martin Tivéus exit från Klarna
Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, menar att rättsläget kring Klarnas betaltjänst är osäkert.
”Det är märkligt. Men det är bra att folk reagerar så att tillsynsmyndigheterna kan titta på det. Det finns inte ett klockrent svar, men man skulle kunna argumentera för att det är ett röjande av att män är kund i banken. Det bör prövas”, säger han.
I september 2019 kommer nya regler från EU kring vad som krävs för att genomföra ett köp. Då kommer ett krav på att kunderna måste autentisera sig, något som sannolikt kommer omfatta Klarnas betallösningar enligt Roger Jacobsson, senior jurist på rättsavdelningen Marknadsuppföranderätt på Finansinspektionen.
”Tittar man på artikel 97 i direktivet så krävs autentisering när man loggar in på sitt konto online, initierar elektronisk betalningstransaktion eller genomför någon åtgärd på distans som kan innebära en risk för bedrägeri eller andra missbruk”, säger han.
En talesperson på Klarna skriver i ett mejl till Di Digital att man nu kommer se över sina tjänster i och med att klagomål inkommit kring bristen på krav av autentisering och hur bolaget hanterar personuppgifter.
”Det övergripande målet med alla våra produkter och tjänster är att skapa en så enkel och smidig kundupplevelse som möjligt, men då vi nyligen har fått in dessa klagomål kommer vi självklart att gå igenom dem och se över om det är någonting kring denna tjänst som behöver förändras eller förbättras”, skriver Klarnas talesperson.