Estländska Bolt har haft tillväxtmarknader i sin strategi länge.
Just nu bedriver bolaget ett projekt i Sydafrika där kvinnliga förare matchas med kvinnliga kunder i syfte att förbättra kvinnors rörlighet på ett säkrare sätt, och därmed skapa fler ekonomiska möjligheter, står att läsa i ett pressmeddelande från bolaget.
Satsningen är en faktor till att Bolt nu får in 200 miljoner kronor från International Finance Corporation, IFC, som är en investeringsarm för utvecklingsprojekt inom Världsbanken.
”För många är Afrika kanske inte den första marknad man tänker på när det diskuteras innovativa affärsmodeller och smarta mobilitetslösningar. Men det ville vi ändra på när vi tidigt gick in i Sydafrika för fem år sedan”, säger Nils Wijkmark, chef för Bolt i Sverige och norra Europa.
Läs mer: 26-åringens estländska Uber-utmanare tar in 1,5 miljard kronor
”Att IFC nu går in och finansierar vår fortsatta expansion i Afrika och även i Öst- och Centraleuropa är ett bevis på att vi gör rätt. Vi fortsätter även att skapa arbetstillfällen och kan, med denna investering, fortsätta utveckla vår tjänst. Med den nya kategorin för kvinnliga resenärer underlättar vi inte bara kvinnors rörlighet utan skapar samtidigt jobb för en annars underrepresenterad grupp i vår bransch.”
Enligt IFC bör techbolag öppna nya dörrar för hållbar utveckling och kvinnors egenmakt.
”Vår investering i Bolt syftar till att utnyttja teknik för att förändra transportsektorn på ett sätt som är bra för miljön, skapar mer flexibla arbetsmöjligheter för kvinnor och ger säkrare och billigare åtkomst till transporter på tillväxtmarknader”, säger Stephanie von Friedeburg, operativ chef på IFC.
Under 2020 har Bolt expanderat sin verksamhet och företaget finns nu i 200 städer i 40 länder. Enligt egen utsago har man ungefär 50 miljoner användare världen över.
På ägarlistan återfinns till exempel det svenska riskkapitalbolaget Creandum och den tyska biltillverkaren Daimler.