Hoppa till innehållet

Laddbolaget i avtal med Vattenfall – utmanar Europas bensinmackar

Laddbolaget Charge Amps tecknar ett avtal med Vattenfall och söker 50 miljoner i kapital för en expansion i Europa. Bland delägarna finns redan OKQ8. ”Vår teknik utmanar bensinmackarna”, säger vd:n Pontus Frohde.

Startupbolaget Charge Amps startades 2012 av Fredrik Jonsson, en tekniker som ville bygga användarvänliga laddningskablar för elbilar. I dag har man kring 30 anställda i Sverige, och marknadsför sig i 28 länder. Bolaget tillverkar både hårdvara i form av laddboxar och mjukvara som optimerar laddningen. 

”Vår ambition är att bli en av Europas ledande aktörer för laddning av elbilar hemma och på kontoret”, säger vd:n Pontus Frohde.

Tillväxten imponerar. I fjol steg omsättningen med 47 procent till närmare 26 miljoner kronor.

”Vi tror att omsättningen fördubblas till cirka 50 miljoner kronor i år”, säger vd:n. 

Vår ambition är att bli en av Europas ledande aktörer för laddning av elbilar hemma och på kontoret.

Men lönsamheten låter vänta på sig. I fjol uppgick Charge Amps minusresultat till 17 Mkr.

”Men förlusterna minskar i år och nästa, och vi hoppas vara lönsamma 2021”, säger Pontus Frohde.

Just nu genomför Charge Amps en kapitalrunda i hopp om att ta in 50 Mkr i riskkapital innan årsskiftet. Pengarna ska täcka förlusterna, men även hjälpa bolaget nå ut på bredare front i Europa.

”Vi hoppas få in industriella spelare som varit med och gjort expansiva resor tidigare”, säger Pontus Frohde. 

Läs mer: Pontus Frohde tar över rodret på Charge Amps

Som tänkbara investerare pekar han ut självständiga riskkapitalbolag, men även storbolagens investeringsenheter, så kallad CVC, ”corporate venture capital”.

Som ett led i sin expansion har Charge Amps i veckan tecknat ett avtal med den statliga el-jätten Vattenfall. Samarbetet innebär att Charge Amps laddboxar erbjuds till Vattenfalls kunder i Sverige, Norge, England, Nederländerna och Tyskland.

”Det här rimmar med våra expansionsplaner. Det är i dessa länder som elbilsbeståndet är som störst”, säger Pontus Frohde.

Erbjudandet sorterar under en tjänst som Vattenfall kallar ”Incharge”, med lösningar som kombinerar hårdvara, tjänster och installation för både privatpersoner och företag. Genom att jobba med lokala energibolag, städer, kommuner och företag skapar Vattenfall ett internationellt laddnätverk för elbilsförare.

Två av Charge Amps nuvarande storägare är Skellefteå Kraft och OK Ekonomisk förening. Den sistnämnda delägaren är en av ägarna bakom bensinmackskedjan OKQ8.

Enligt Charge Amps riskerar bensinmackarna att bli en av förlorarna på elektrifieringen av biltrafiken. Studier i Norge, där elbilsmarknaden är relativt mogen, visar att 90 procent av all elbilsladdning där sker i hemmet eller på arbetet, uppger bolaget.

”Då blir det extra viktigt att produkten är användarvänlig och snygg, och där har Charge Amps en unik position”, säger Pontus Frohde.

Läs mer: Charge Amps är en av tio svenska startups som gör staden smartare

Han framhåller att bolagets laddprodukter formgivits av Joachim Nordwall, designer på den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg.

Inom en snar framtid kommer bilar även att användas för att lagra el.

Även Charge Amps mjukvara är anpassad för en tid då bensinmackar ger vika till förmån för laddning på jobbet och i hemmet. Den optimerar processen, så att bilarna laddas under de tider på dygnet då el är som billigast. Den ser även till att alla i ett visst område kan ladda samtidigt, även när tillgången på el är begränsad. 

”Smarta system blir viktigare i takt mer att allt fler företag erbjuder eldrivna tjänstebilar.  Inom en snar framtid kommer bilar även att användas för att lagra el. Man kör hem, parkerar och låter elen i bilen utnyttjas i hemmet på kvällen, då elen är som dyrast. Trenden kallas 'vehicle to grid', V2G”, säger Pontus Frohde.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera