Klarna fick häromåret stor uppmärksamhet för en reklamkampanj med rapparen Snoop Dogg, som i överflödiga videor gjorde reklam för den svenska betalsuccén. Kampanjen kom att kritiseras av Konsumentverket för ha brutit mot lagen om måttfullhet i kreditreklam, och drogs så småningom tillbaka.
”Det har vi lärt oss utav inför den här kampanjen. Vi tycker att vi hittat en annan tonalitet och en annan inflygning”, säger David Sandström, som är marknadschef på Klarna.
”Det här är en av våra större globala kampanjer.”
Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in
Lady Gaga är kanske inte heller något emblem för måttfullhet, men däremot för frispråkighet och originalitet.
”Vi tycker att Lady Gaga är en fantastisk symbol inom musikindustrin”, fortsätter David Sandström.
I ett pressmeddelande säger artisten att hon använder sin röst för att stå upp för vad som är rätt. Lady Gaga angriper också den gamla föreställningen att kvinnor bara kan fria på skottdagen, alltså var fjärde år.
Hon gör det givetvis inte gratis.
I kampanjen bär hon ett fingerformat smycke skapat av den svenska formgivaren och designern Bea Åkerlund.
Läs mer: Klarnas vd: ”Jag kan inte försvara Snoop Dogg-reklamen”
Klarnas avsikt är alltså att också peka finger, fast åt etablerade normer inom bank- och finans.
”Vi gillar inte traditioner och regler. Vi vill visa vår attityd och visa lite vilka vi är, framför allt i finansbranschen”, säger David Sandström.
”Det är en symbol som uppmanar folk att göra precis som de vill.”
David Sandström vill inte gå in på vad reklamkampanjen kostat.
”Hon gör det givetvis inte gratis”, säger han, och tillägger sedan att Klarna ser det som en hedersbetygelse att kända artister som Lady Gaga och Snoop Dogg vill samarbeta med bolaget.
”Det här är något som få andra svenska bolag skulle kunna åstadkomma, möjligen med undantag för Spotify.”