Hoppa till innehållet

Lady Gaga pekar finger i ny kampanj för Klarna

Betal- och kreditbolaget Klarna tar hjälp av Lady Gaga i en ny stor kändiskampanj. I ett digitalt frieri på sociala medier pekar popikonen finger åt etablissemanget – ett budskap som också Klarna tycker är glasklart.  

I den påkostade reklamfilmen har Lady Gaga bland annat ”Klarna” skrivet i pannan.
I den påkostade reklamfilmen har Lady Gaga bland annat ”Klarna” skrivet i pannan.Foto: Press

Klarna fick häromåret stor uppmärksamhet för en reklamkampanj med rapparen Snoop Dogg, som i överflödiga videor gjorde reklam för den svenska betalsuccén. Kampanjen kom att kritiseras av Konsumentverket för ha brutit mot lagen om måttfullhet i kreditreklam, och drogs så småningom tillbaka.

”Det har vi lärt oss utav inför den här kampanjen. Vi tycker att vi hittat en annan tonalitet och en annan inflygning”, säger David Sandström, som är marknadschef på Klarna.

”Det här är en av våra större globala kampanjer.” 

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 

Lady Gaga är kanske inte heller något emblem för måttfullhet, men däremot för frispråkighet och originalitet.  

”Vi tycker att Lady Gaga är en fantastisk symbol inom musikindustrin”, fortsätter David Sandström.  

I ett pressmeddelande säger artisten att hon använder sin röst för att stå upp för vad som är rätt. Lady Gaga angriper också den gamla föreställningen att kvinnor bara kan fria på skottdagen, alltså var fjärde år. 

Hon gör det givetvis inte gratis.

I kampanjen bär hon ett fingerformat smycke skapat av den svenska formgivaren och designern Bea Åkerlund. 

Läs mer: Klarnas vd: ”Jag kan inte försvara Snoop Dogg-reklamen” 

Klarnas avsikt är alltså att också peka finger, fast åt etablerade normer inom bank- och finans. 

”Vi gillar inte traditioner och regler. Vi vill visa vår attityd och visa lite vilka vi är, framför allt i finansbranschen”, säger David Sandström. 

”Det är en symbol som uppmanar folk att göra precis som de vill.” 

David Sandström vill inte gå in på vad reklamkampanjen kostat. 

”Hon gör det givetvis inte gratis”, säger han, och tillägger sedan att Klarna ser det som en hedersbetygelse att kända artister som Lady Gaga och Snoop Dogg vill samarbeta med bolaget.

”Det här är något som få andra svenska bolag skulle kunna åstadkomma, möjligen med undantag för Spotify.”

Klarnas marknadschef David Sandström.
Klarnas marknadschef David Sandström.Foto: Press.
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera