Hoppa till innehållet

Lagercrantz: “Litteraturen måste bli mer digital"

“Ett förlag är inte som andra företag. Det är en uppbärare av kultur. Jag hoppas, vid gud, att man förstår det.” Det säger succéförfattaren David Lagercrantz om Storytels köp av Norstedts.

David Lagercrantz
David Lagercrantz

Affären slog ned som en bomb i kulturvärlden under onsdagen: Ljudboksförlaget Storytel köper förlaget Norstedts för 150 miljoner kronor.

Ett av Sveriges äldsta och mest anrika bokförlag, grundat år 1823, ägs alltså numera av ett teknikbolag med blott 11 år på nacken.

Jag älskar paradigmskiften.

David Lagercrantz, författare till bland annat Zlatan-biografin och den fjärde delen i Millennium-serien, är en av Norstedts mest profilerade och bäst säljande författare.

”Min första reaktion var att ta kontakt med min förläggare Eva Gedin. Hon var verkligen lycklig och sa att det kändes väldigt bra. Det var för mig oerhört skönt att höra”, säger han till Di Digital.

“Jag älskar paradigmskiften och jag tror verkligen på den här digitala förflyttningen som sker överallt,“ fortsätter David Lagercrantz.

Samtidigt höjer han ett varnande finger mot de nya ägarna:

“Ett förlag är inte som andra företag. Ett förlag är en bärare av kultur och måste, som Norstedts alltid har gjort, hitta en balans mellan smal och bred kultur”, säger han.

Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar.

“Det är så oerhört viktigt att inte genrelitteraturen tar över. Jag talar väl emot mig själv när jag säger såhär, men litteratur är inte bara underhållning. Det är alltid någonting mer än så. Jag hoppas, vid gud, att man förstår detta”, säger David Lagercrantz.

David Lagercrantz uppskattar själv Storytels tjänster, säger han. Framförallt teknikens förmåga att nå ut till nya läsargrupper.

“Det största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner. Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar”, säger David Lagercrantz.

“Så småningom så måste litteraturen flytta mer mot det digitala och något slags Spotify-liknande modell. Då tycker jag det är underbart att Storytel finns där. Jag tror man har betytt mycket för att föra ut litteraturen till många som annars inte skulle ta sig tid till den”, fortsätter han.

David Lagercrantz är en av Sveriges bäst säljande författare. Han bok om Zlatan Ibrahimovic, “Jag är Zlatan”, har bara i Sverige sålt i över 700 000 exemplar.

Hans fjärde del i Millennium-serien, “Det som inte dödar oss”, har även den varit en enorm försäljningsframgång. Någon månad efter att boken kom ut förra året hade den sålt i över 2,3 miljoner exemplar, enligt Expressen. Det innebar redan då arvoden på omkring 30 Mkr till David Lagercrantz.

Under 2017 kommer nästa del i Millenniumserien.

Hur är det annars?

“Jodå. Jag skriver så fingrarna blöder”, säger David Lagercrantz.


Transparens: Artikelförfattaren Daniel Goldberg är utgiven på Norstedts och var delaktig i researcharbetet med David Lagercrantz “Det som inte dödar oss”.

Läs även: 

Foto:

Kommentar: Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera