Tillströmningen till Forza Footballs, tidigare Football Addicts, app som listar resultat från fotbollsligor har dubblerats under fotbolls-VM i Ryssland, enligt vd:n och medgrundaren Patrik Arnesson – från 10 000 till 20 000 nya användare dagligen.
”Fotbolls-VM har gett oss en kortsiktig boost, den långsiktiga ökningen får vi från att täcka allt fler ligor”, säger han.
Trots bråda tider och ambitiösa visioner om att hundrafaldiga antalet användare till nästa VM i Qatar 2022, har det Göteborgsbaserade startupbolaget beslutat att korta arbetsveckan under sommaren för sina drygt 50 anställda. Semester-experimentet går ut på att skapa incitament för de anställda att ta ledigt på andra tider på året än sommaren, samtidigt som årstiden blir behagligare att jobba. Den som jobbar hela sommaren får en extra ledig dag i veckan, utan att använda sina semesterdagar.
”Det känns väldigt bra att ha lediga fredagar under sommaren i ett land som Sverige, men det gör även att vi inte tappar två månader av året på grund av att alla tar semester samtidigt. Vi gillar att ifrågasätta hur man gör på en arbetsplats och femdagarsveckan har inte förändrats sedan 20-talet”, säger Patrik Arnesson.
Forza Football, som bland annat backas av riskkapitalbolaget Spiltan, har i dag 3 miljoner månatliga användare. Dessutom står bolaget bakom livesändnings-appen ”Inifrån” samt den nya satsningen Forza Reporter, som med hjälp av användarna ska logga resultat i allt från proffs- till gräsrotsligor. Likt den nätbaserade encyklopedin Wikipedia är tanken att användarna själva ska bidra med fakta och moderera innehållet.
”Vi har testat appen under några månader och folk är engagerade. Det finns en stolthet i att ens lag finns med, även om de spelar i de lägre ligorna. Om det så är en 8-årig tjej i Zimbabwe som spelar fotboll, så ska hennes mamma eller pappa kunna följa den matchen i appen”, säger Patrik Arnesson.
Läs mer: Spiltan blir storägare i Forza Football
Förhoppningen är att användarnas bidrag till produkten, så kallad crowdsourcing, ska öka det globala intresset – ett måste om målet om 300 miljoner användare ska uppfyllas, enligt Patrik Arnesson.
”Det finns uppskattningsvis 333 000 fotbollsligor – vi täcker i dag 96. Vi tror att om vi kan täcka alla fotbollsmatcher i hela världen genom crowdsourcing, så är 300 miljoner användare inte ett omöjligt mål att nå inom tre till fem år”, säger han.
Appen är gratis och finansieras via annonsintäkter. Så är även planen för verksamheten fortsatt, men utvecklingen av den nya användarintegrerade plattformen har hittills kostat mer än vad det smakat. Forza Football redovisar en förlust på närmare 2,5 miljoner kronor för fjolåret. Omsättningen uppgick till 34,5 Mkr, men visar samtidigt på en inbromsning efter ett antal år av god tillväxt.
”Vi har inte sålt i samma takt som vi investerat i produkten, vilket främst beror på att jag är en dålig säljare. Vi sparkade mig i den rollen och siffrorna för det här året ser redan mycket bättre ut, men det kommer nog att dröja till början av 2019 innan vi på allvar kan skörda vad vi investerat i den nya produkten”, säger Patrik Arnesson.
Läs mer: Football Addicts släpper ny fotbollsapp – med crowdsourcing
Som Di Digital tidigare har rapporterat investerade Per H Börjessons Spiltan 16 miljoner kronor i Forza Football i mars i år och blev därmed näst största ägare efter vd:n Patrik Arnesson. Riskkapitalbolaget Creandum gjorde en liknande investering i ett tidigare skede och äger 10 procent av bolaget.