Hoppa till innehållet

Lagom till VM: Därför tar techbolaget lediga fredagar

Göteborgsbolaget Forza Football ger sina anställda ledigt på fredagar i utbyte mot att de tar semester andra tider på året. "Vi gillar att ifrågasätta hur man gör på en arbetsplats", säger vd:n Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson är vd för techbolaget Forza Football.
Patrik Arnesson är vd för techbolaget Forza Football.Foto: Jack Mikrut

Tillströmningen till Forza Footballs, tidigare Football Addicts, app som listar resultat från fotbollsligor har dubblerats under fotbolls-VM i Ryssland, enligt vd:n och medgrundaren Patrik Arnesson – från 10 000 till 20 000 nya användare dagligen.

”Fotbolls-VM har gett oss en kortsiktig boost, den långsiktiga ökningen får vi från att täcka allt fler ligor”, säger han.

Trots bråda tider och ambitiösa visioner om att hundrafaldiga antalet användare till nästa VM i Qatar 2022, har det Göteborgsbaserade startupbolaget beslutat att korta arbetsveckan under sommaren för sina drygt 50 anställda. Semester-experimentet går ut på att skapa incitament för de anställda att ta ledigt på andra tider på året än sommaren, samtidigt som årstiden blir behagligare att jobba. Den som jobbar hela sommaren får en extra ledig dag i veckan, utan att använda sina semesterdagar.

”Det känns väldigt bra att ha lediga fredagar under sommaren i ett land som Sverige, men det gör även att vi inte tappar två månader av året på grund av att alla tar semester samtidigt. Vi gillar att ifrågasätta hur man gör på en arbetsplats och femdagarsveckan har inte förändrats sedan 20-talet”, säger Patrik Arnesson.

Forza Football, som bland annat backas av riskkapitalbolaget Spiltan, har i dag 3 miljoner månatliga användare. Dessutom står bolaget bakom livesändnings-appen ”Inifrån” samt den nya satsningen Forza Reporter, som med hjälp av användarna ska logga resultat i allt från proffs- till gräsrotsligor. Likt den nätbaserade encyklopedin Wikipedia är tanken att användarna själva ska bidra med fakta och moderera innehållet.

”Vi har testat appen under några månader och folk är engagerade. Det finns en stolthet i att ens lag finns med, även om de spelar i de lägre ligorna. Om det så är en 8-årig tjej i Zimbabwe som spelar fotboll, så ska hennes mamma eller pappa kunna följa den matchen i appen”, säger Patrik Arnesson.

Läs mer: Spiltan blir storägare i Forza Football 

Förhoppningen är att användarnas bidrag till produkten, så kallad crowdsourcing, ska öka det globala intresset – ett måste om målet om 300 miljoner användare ska uppfyllas, enligt Patrik Arnesson.

”Det finns uppskattningsvis 333 000 fotbollsligor – vi täcker i dag 96. Vi tror att om vi kan täcka alla fotbollsmatcher i hela världen genom crowdsourcing, så är 300 miljoner användare inte ett omöjligt mål att nå inom tre till fem år”, säger han.

Appen är gratis och finansieras via annonsintäkter. Så är även planen för verksamheten fortsatt, men utvecklingen av den nya användarintegrerade plattformen har hittills kostat mer än vad det smakat. Forza Football redovisar en förlust på närmare 2,5 miljoner kronor för fjolåret. Omsättningen uppgick till 34,5 Mkr, men visar samtidigt på en inbromsning efter ett antal år av god tillväxt.

”Vi har inte sålt i samma takt som vi investerat i produkten, vilket främst beror på att jag är en dålig säljare. Vi sparkade mig i den rollen och siffrorna för det här året ser redan mycket bättre ut, men det kommer nog att dröja till början av 2019 innan vi på allvar kan skörda vad vi investerat i den nya produkten”, säger Patrik Arnesson.

Läs mer: Football Addicts släpper ny fotbollsapp – med crowdsourcing 

Som Di Digital tidigare har rapporterat investerade Per H Börjessons Spiltan 16 miljoner kronor i Forza Football i mars i år och blev därmed näst största ägare efter vd:n Patrik Arnesson. Riskkapitalbolaget Creandum gjorde en liknande investering i ett tidigare skede och äger 10 procent av bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera