Annons

Spotify rapportrusar – går om Ericsson i börsvärde

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys förlust blev betydligt lägre än väntat och stannade på 17 miljoner euro under första kvartalet. Bolaget uppger att coronaviruset inte har fått någon betydande effekt. Aktien rusar på New York-börsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En stor fråga inför rapporten har varit just huruvida coronakrisen slagit negativt mot den svenska streamingtjänsten – eller tvärtom gör att folk lyssnar mer på streamad musik och poddar. 

Investmentbanken Barclays har lyft fram att Spotifys tjänst främst är anpassad för mobil användning vid till exempel pendling, och att påverkan därför kan vara negativ när människor spenderar mer tid i hemmet.

Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det första kvartalet 2020 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att de fick rätt. Musikjätten ökade sina intäkter med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro under kvartalet, i linje med förväntat enligt Bloombergs analytikerestimat.

Tillväxten av aktiva användare landade på 31 procent på årsbasis, nu har Spotify totalt 286 miljoner kunder. Det var i linje med förväntningarna.

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget nådde 130 miljoner betalande kunder vid utgången av kvartalet, vilket motsvarar 45 procent av det totala antalet användare.

Strax efter börsöppningen på Wall Street, vid klockan 15:50, hade Spotifys aktie stigit med nästan 14 procent. Företaget nådde då ett börsvärde på drygt 290 miljarder kronor, högre än den svenska telekomjätten Ericsson. (Följ kursen här.)

Spotify uppger att coronaviruset inte har fått någon betydande effekt på affärsverksamheten. Bolaget behåller i huvudsak sina finansiella mål för 2020, men ser en nedgång i annonsaffären vilket påverkar den prognostiserade helårsomsättningen.

Läs mer: Spotify upplåter huvudkontor till Wallenbergs corona-initiativ

I hårt coronadrabbade Italien och Spanien har det skett en tydlig nedgång i antalet dagligt aktiva användare och i övrig konsumtion sedan slutet på februari. Nedgången har dock, enligt Spotify, visat tecken på att vända under de senaste veckorna och antalet betalande kunder har inte påverkats negativt. 

Den reklamfinansierade gratisversionen står däremot bara för runt 10 procent av Spotifys totala intäkter, men beskrivs ändå som viktig av bolaget eftersom sex av tio nya betalande kunder historiskt först tagit den vägen.

Wall Street följer noggrant hur Spotify växer utanför kärnmarknaderna Europa och USA. Streamingjätten lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify tvingas därför erbjuda betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.

Följaktligen fortsätter Spotifys genomsnittliga intäkt per användare att minska. Nyckeltalet har stadigt sjunkit under det senaste året, och minskade med 6 procent på årsbasis till 4,42 dollar under första kvartalet.

Analytikerna förväntade sig vidare att Spotify skulle notera ett rörelseresultat på minus 58 miljoner euro. Men förlusten blev betydligt lägre och stannade på 17 miljoner euro under första kvartalet. 

För första gången på länge hade dock bolaget ett negativt kassaflöde under kvartalet, men mindre än vad ledningen själv hade räknat med. För helåret 2020 är bedömningen att Spotify åter kommer att ha ett positivt pengaflöde in i bolaget, vilket är en säkerhet för vd:n Daniel Ek som därmed inte behöver ge sig ut på marknaden och äska mer kapital.

Bruttomarginalen stärktes något till 25,5 procent under kvartalet.

Spotify har tidigare målat ut 2020 som ett ”år för investeringar”, till exempel inom poddområdet där bolaget snabbt vill vinna marknadsandelar. 19 procent av alla användare lyssnar nu på poddar via plattformen.

I början av februari meddelade bolaget att man köper det amerikanska produktionsbolaget The Ringer – som gör poddar om nöje, popkultur och framför allt sport. Prislappen var då hemlig, men Bloomberg rapporterade någon vecka senare att att prislappen ligger på 250 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor, enligt en källa med insyn.

Spotify har nu fyra studions för egen poddproduktion: Gimlet, Parcast, The Ringer och Spotify Studios. Plattformen erbjuder nu drygt en miljon poddtitlar. Fler än 60 procent hanteras av det egna teknikbolaget Anchor, som man köpte för ett år sedan.

Bolaget uppger att de har 1,8 miljarder euro i likvida medel i kassan, som en säkerhet genom krisen. Spotify kommer dock att minska takten i nyanställningar under resten av 2020 med ungefär 30 procent. Vid utgången av första kvartalet sysselsatte koncernen 5 779 personer globalt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer