Annons

Lägre intresse för Candy Crush – intäkterna sjunker

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX
Intresset för det svenskutvecklade mobilspelet Candy Crush sjunker. Den nya versionen av spelet har laddats ner färre gånger än sina föregångare, med klart lägre intäkter.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska studion Kings senaste spel Candy Crush Friends Saga laddades ned över 10 miljoner gånger under första veckan. 

Det betyder att intresset för Candy Crush-serien sjunker. Föregångarna Soda Saga laddades under samma period nämligen ned 14 miljoner gånger och Jelly Saga 13 miljoner gånger.

Candy Crush Friends Saga släpptes globalt den 10 oktober och var Kings första nyutgivning i serien sedan Jelly Saga som lanserades i januari 2016.

Intäkterna för det nya spelet har hittills nått 780 000 dollar. Det är lägre än för Soda Saga med 3,7 miljoner dollar och Jelly Saga med intäkter på 1,7 miljoner dollar. 

I ett uttalande skriver bolaget att det inte var helt oväntat att nivåerna skulle vara lägre och att konkurrensen är hård från exempelvis andra King-spel. 

Sedan 2015 ägs Stockholms-baserade King av den amerikanska speljätten Activision Blizzard.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: King har blivit en kassako för nya ägaren 

Läs mer: Skattesmällen tynger ner King – betalar in 445 miljoner 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies