Hoppa till innehållet

Lägre tillväxttakt för Sportamore – aktien faller

E-handelsbolaget Sportamores intäkter landade på 261,2 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2017. En ökning på 5,8 procent vilket kan jämföras med en försäljningstillväxt på 39,6 procent under samma kvartal 2016. Vid halv tre var aktien ner drygt 6 procent. 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sportamore fortsätter att växa, men i en långsammare takt än tidigarea. Under det fjärde kvartalet landade intäkterna på 261,2 Mkr vilket kan jämföras med 247 Mkr under samma period året före. Försäljningstillväxten uppgick därmed till 5,8 procent vilket kan jämföras med 39,6 procent för samma kvartal 2016. 

Det justerade ebitda-resultatet uppgick till 13,8 Mkr vilket kan jämföras med 14,2 Mkr under samma kvartal året före. Resultatet efter skatt landade på 9,9 Mkr vilket kan jämföras med 10,3 Mkr under det fjärde kvartalet 2016. 

Läs mer: Sportamore tar in 90 miljoner 

”Det justerade rörelseresultatet, justerad ebit, uppgår till 2,1 Mkr i koncernen under ett år där såväl tillväxt som resultat tydligt påverkats av de satsningar vi genomfört för att stärka bolagets infrastruktur”, skriver Johan Ryding, vd för Sportamore, i rapporten. 

Av rapporten framgår det även att lagerautomationen kommer utökas under 2018. Totala investeringar i automation beräknas nu uppgå till 110 Mkr över tre år vilket kan jämföras med den tidigare uppskattningen på 80 Mkr. 

”Den utökade investeringen är tillfullo hänförlig till kapacitetsökning i anläggningen”, skriver Sportamore. 

Rapporten fick ett kyligt mottagande av marknaden och aktien backade med drygt 10 procent i den inledande handeln, men återhämtade sig under dagen och var vid halv tre ned drygt 6 procent . Under de senaste tolv månaderna är aktien dock upp omkring 52 procent. Följ kursutvecklingen här.  

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera