”Astma är en dyr sjukdom som kostar 8 miljarder kronor om året i Sverige”, sade Henrik Ljungberg vars tre år gamla bolag Medituner vann pitchtävlingen på Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day.
Hans bolag direktkvalificerar sig därmed till årets upplaga av Di Digital Startup Tour där 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier ligger i prispotten.
”Vi ser att det går bra i verksamheten och det är en bekräftelse att vinna en sådan här tävling”, säger han till Di Digital efter vinsten.
Bolagets CE-märkta och kliniskt verifierade produkt Asthmatuner, som hjälper patienten att själv mäta sin astmastatus för att få en rekommendation på inhalator och dosering, övertygade både juryn och publiken.
”Det här gör att man kan angripa en kronisk sjukdom på ett evidensbaserat sätt”, sade medgrundaren Henrik Ljungberg under pitchen när han beskrev Asthmatuner.
Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år”
Henrik Ljungberg, som själv är läkare, säger att produkten är utvecklad med sjukvårdens behov i åtanke.
”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid som läkare. Det går snabbt för mig att skapa behandlingsplaner för ett stort antal patienter”, sade han under pitchen.
Målet är att Asthmatuner, som smyglanserades för två månader sedan, ska underlätta för både patienten och läkaren. Istället för att patienten går till en vårdcentral, svarar på kontrollfrågor och ger en ögonblicksbild av sitt tillstånd ska ska läkaren få datan automatiskt på distans.
"Vi har en stor fördel av att sitta i sjukvården och veta hur man ska anpassa verktyg till de system som finns", säger Henrik Ljungberg vars medgrundare är Björn Nordlund och Eric Alhanko.
Under 2018 sker den skarpa lanseringen av Asthmatuner. Affärsmodellen är i dag att själva mätaren har en kostnad och att det utöver det kopplas på ett abonnemang.
Förutom Asthmatuner utvecklar bolaget även ett diagnosverktyg för astma som lanseras i höst och ett patientutbildande astmaverktyg som kommer till årsskiftet. I framtiden ser bolaget dessutom en möjlighet att implementera AI i bolagets produkter.
Utöver Medituner pitchade även Bellpal, vars klocka för äldre larmar vid fallolyckor, MinMVC som ska göra det lättare för gravida att kommunicera med barnmorskor samt Daqatra, vars digitala läkarmottagning ska överbrygga språkliga och kulturella barriärer.
Daqatra och Medituner var de två bolag som valdes ut av juryn, varefter publiken alltså korade Medituner som segrare.
I juryn satt:
Andreas Lindblom, vd och grundare av Sciety
Sanna Westman, Investment Manager på Creandum
Lina Boreson, på Smile Incubator
Staffan Lindstrand, partner på Healthcap
Under evenemanget intervjuades även Min Doktors medgrundare Magnus Nyhlén om hur han gått från att vara entreprenör, till att bli läkare, för att sedan bygga bolag igen.
Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum under tisdagen i Stockholm.
Förra årets upplaga vanns av det digitala vårdbolaget Doctrin, som sedan vann även Startup Tour.
Läs mer: Doctrin vinnare av Di Startup Tour