Hoppa till innehållet

Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid”

Medituner gick segrande ur pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day. Deras digitala självhjälpsverktyg för astma föll både publiken och juryn i smaken.

Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.
Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.Foto: Emma-Sofia Olsson

”Astma är en dyr sjukdom som kostar 8 miljarder kronor om året i Sverige”, sade Henrik Ljungberg vars tre år gamla bolag Medituner vann pitchtävlingen på Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day.

Hans bolag direktkvalificerar sig därmed till årets upplaga av Di Digital Startup Tour där 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier ligger i prispotten.

”Vi ser att det går bra i verksamheten och det är en bekräftelse att vinna en sådan här tävling”, säger han till Di Digital efter vinsten.

Bolagets CE-märkta och kliniskt verifierade produkt Asthmatuner, som hjälper patienten att själv mäta sin astmastatus för att få en rekommendation på inhalator och dosering, övertygade både juryn och publiken.

”Det här gör att man kan angripa en kronisk sjukdom på ett evidensbaserat sätt”, sade medgrundaren Henrik Ljungberg under pitchen när han beskrev Asthmatuner.

Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Henrik Ljungberg, som själv är läkare, säger att produkten är utvecklad med sjukvårdens behov i åtanke.

”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid som läkare. Det går snabbt för mig att skapa behandlingsplaner för ett stort antal patienter”, sade han under pitchen.

Målet är att Asthmatuner, som smyglanserades för två månader sedan, ska underlätta för både patienten och läkaren. Istället för att patienten går till en vårdcentral, svarar på kontrollfrågor och ger en ögonblicksbild av sitt tillstånd ska ska läkaren få datan automatiskt på distans.

"Vi har en stor fördel av att sitta i sjukvården och veta hur man ska anpassa verktyg till de system som finns", säger Henrik Ljungberg vars medgrundare är Björn Nordlund och Eric Alhanko.

Under 2018 sker den skarpa lanseringen av Asthmatuner. Affärsmodellen är i dag att själva mätaren har en kostnad och att det utöver det kopplas på ett abonnemang.

Förutom Asthmatuner utvecklar bolaget även ett diagnosverktyg för astma som lanseras i höst och ett patientutbildande astmaverktyg som kommer till årsskiftet. I framtiden ser bolaget dessutom en möjlighet att implementera AI i bolagets produkter.

Utöver Medituner pitchade även Bellpal, vars klocka för äldre larmar vid fallolyckor, MinMVC som ska göra det lättare för gravida att kommunicera med barnmorskor samt Daqatra, vars digitala läkarmottagning ska överbrygga språkliga och kulturella barriärer.

Daqatra och Medituner var de två bolag som valdes ut av juryn, varefter publiken alltså korade Medituner som segrare. 

I juryn satt:

Andreas Lindblom, vd och grundare av Sciety
Sanna Westman, Investment Manager på Creandum
Lina Boreson, på Smile Incubator
Staffan Lindstrand, partner på Healthcap

Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia Olsson
Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia OlssonFoto: Emma-Sofia Olsson

Under evenemanget intervjuades även Min Doktors medgrundare Magnus Nyhlén om hur han gått från att vara entreprenör, till att bli läkare, för att sedan bygga bolag igen.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum under tisdagen i Stockholm.

Förra årets upplaga vanns av det digitala vårdbolaget Doctrin, som sedan vann även Startup Tour.

Läs mer: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera