Annons

Lämnar toppjobben – för startup för röstsamtal

David Orlic och Alfred Malmros har varit nära vänner i tio år.
David Orlic och Alfred Malmros har varit nära vänner i tio år. Foto: Joey Abrait
David Orlic satt på tronen i pr-branschen. Alfred Malmros hade drömjobbet på Google. Nu sadlar de om – för att satsa på den egna startupen Anyone.  ”När vi kläckte idén fanns det ingen återvändo”, säger Alfred Malmros.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Alla människor på hela jorden är experter på tre saker: det de jobbar med, en hobby de har och ett konstigt intresse de haft som barn”, säger David Orlic. 

Han lämnar nu toppjobbet som vice vd på Prime för att dra igång den egna startupen Anyone tillsammans med vännen och tidigare Google-chefen Alfred Malmros. 

”Google har gjort all världens information tillgänglig. Vi vill göra människorna bakom informationen tillgängliga”, säger Alfred Malmros.

Med Anyone har de skapat en plattform som via röstsamtal kopplar ihop experter med den som har en fråga – som ett slags levande Wikipedia.

Vem som helst ska kunna kalla sig för expert, och vem som helst ska kunna ringa upp och ställa en fråga. Samtalen är begränsade till fem minuter, och priset sätts av den som säljer sin expertis. 

På Anyone kommer man kunna välja att prata med en managementkonsult för 1000 kr för fem minuter i Stockholm, eller för 50 kr i Delhi.

Att samtalen verkligen håller vad de lovar ska regleras genom ett betygssystem. Anyone i sin tur får sina intäkter genom en 20-procentig avgift på varje samtal. 

”Om det bryter ut en konflikt i ett annat land, ska en persons första instinkt inte vara att scrolla passivt genom ett flöde, utan att prata i fem minuter med någon på plats för att förstå mer”, säger David Orlic. 

Förhoppningen är att människor ska bidra med kunskaper både breda och nischade ämnen. 

”Redan nu kan användare prata med politiska proffs inifrån primärvalen i USA, få feedback på affärsidéer av investerare, planera en resa till Patagonien och få tips på vilka grönsaker som är bäst att odla beroende på var deras trädgård ligger”, säger David Orlic.

”När vi kläckte idén fanns det ingen återvändo”, säger Alfred Malmros.  

Duon har en gedigen bakgrund. Alfred Malmros har framför allt gjort karriär utanför Sverige. Han har jobbat som kreativ strateg på reklambyrån Anomaly i London, och landade 2014 toppjobbet som marknadschef för Googles techinkubator Jigsaw. 

Alfred Malmros fotad av Dagens industri på Googles kontor i New York, i samband med en artikel i Di Weekend.
Alfred Malmros fotad av Dagens industri på Googles kontor i New York, i samband med en artikel i Di Weekend. Foto: Pontus Höök

David Orlic har gjort sig ett namn inom PR-branschen genom den egenstartade byrån Volontaire, har jobbat med Socialdemokraternas kommunikation under två valrörelser, varit en av de drivande krafterna bakom samhällsprojektet Järvaveckan och nu senast vice vd på kommunikationsbyrån Prime. 

När de får frågan om hur de först lärde känna varandra tvekar de. 

”David minns du?”, säger Alfred Malmros, innan han fortsätter. 

”Jag tror att jag mejlade och undrade om vi inte kunde utbyta erfarenheter. Jag hade precis börjat i reklambranschen i London, du jobbade i Stockholm. Vi träffades på en kaffe.” 

Mötet ledde till återkommande samtal varje fredag. 

Sedan dess har det gått tio år. 

När Di Digital ringer upp de nya startupgrundarna befinner sig David Orlic på språng i New York i ärenden för Anyone.

”Jag är på väg till Brooklyn nu för att träffa investerare”, säger han när sirener hörs i bakgrunden. 

Alfred Malmros är hemma i London där han bor. 

Att den ena grundaren inte bor i Sverige är enligt de själva enbart en fördel, eftersom man redan siktar internationellt. 

”Anyone grundades och drivs från Stockholm, men nyckelmarknaderna är England och USA”, säger David Orlic. 

”Att snabbt lyckas i USA är själva grundstrategin. Lyckas man där lyckas man överallt”, säger Alfred Malmros.  

Tillgången till de kontakter och nätverk de byggt upp under respektive karriärer ser de som en viktig spelbricka för att lyckas med Anyone. 

”Sedan vet jag inte hur viktigt det är för Anyone-narrativet att vi jobbat under en lång tid och inte är 22-åriga Handelsstudenter. Vi har båda en professionell bakgrund inom högkvalificerad rådgivning. Det är en väldigt privilegierad position att vara i.”

Nyligen gick man igenom inkubatorn Antlers program, där man mottagit en första investering på 1 miljon kronor. I dagsläget för man samtal inför en andra kapitalrunda, och testar samtidigt Anyone med inbjudna användare. 

En av strategierna är att först knyta till sig människor som redan har en publik, för att på så vis snabbt få fler användare av Anyone. Alfred Malmros berättar att det till exempel rör sig om karriärcoacher på Linkedin, rese-experter på Instagram och matprogramledare på Youtube.

När lansering brett ska ske är ännu inte bestämt. 

”David vill göra det snabbt, men jag vill vara försiktig så att vi kan skala. Under våren är vi definitivt redo”, säger Alfred Malmros. 

Kunskaperna han samlat på sig under åren på Google kommer väl till hands nu, när han ansvarar för produktutvecklingen på Anyone. 

”Där jobbade jag mycket med teknologi i ett tidigt skede, som var ämnad att släppas snabbt på marknaden. Det har gett mig ett synsätt på teknologi lite som att bygga med Lego – mycket är redan byggt, det handlar om att sätta ihop det på rätt sätt.”

David Orlic tar vd-rodret. Samtidigt startar han ett eget utvecklingsbolag med målet att stötta personer med liknande bakgrund som han själv att bygga egna bolag och varumärken.

Vad har ni för mål? 

”Vi har en ganska tydlig målbild, eller hur Alfred?”, säger David Orlic. 

”Man vill vara ödmjuk givetvis. Men jag tror verkligen att vi kan leda nästa paradigm av kunskapsdelning i världen”, säger Alfred Malmros. 

David Orlic ger ett exempel. 

”What does success looks like? Bill Gates tar ett femminuterssamtal på Anyone för 5000 dollar och säger att allt går till hans stiftelse.” 

Han lägger till: 

”Men framför allt vill vi ändra hur människor lär sig saker: från att söka efter information till att prata med någon som kan.”

Den positiva inställningen baseras delvis på duons övertygelse om att det finns en övertro på AI-teknologi, och en undertro på mänsklig kontakt.  

”Telefonväxeln är en av mänsklighetens viktigaste uppfinningar. När jag satt på Google och följde satsningarna på Alexa och Google Assistant insåg jag att röstsamtal skulle göra en comeback. Det fanns inga skärmar där. Men medan många tror att framtiden är den perfekta AI-teknologin som kan prata med dig tror vi att framtiden är att koppla samman människor”, säger Alfred Malmros. 

De senaste åren har han sett klimatet på internet blivit alltmer polariserat. Med den egna rösttjänsten kan det problemet lösas i grunden, säger han. Men det löser också ett annat problem han funderat på. 

”Jag tycker också att det är intressant med marknadsplatser, som på ett ärligt sätt löser en av de fantastiska idéerna med kapitalismen. På Anyone kommer man kunna välja att prata med en managementkonsult för 1000 kr för fem minuter i Stockholm, eller för 50 kr i Delhi.”

Fram tills nu har ni stått på andra sidan av startupbranschen. Nu är ni ett startupbolag själva. Hur är er erfarenhet så här långt? 

”Jag trodde att det skulle innebära trötthet, slit och sömnlösa nätter med kaffe. Men sysslar man med något man älskar och tror på ger det en massa energi och drivkraft”, säger Alfred Malmros. 

Han berättar att han mejlat en tidigare toppchef på Google för att fråga om synpunkter, varpå personen genast kopplade ihop honom med fem namn som kan hjälpa Anyone vidare. 

”Människors hjälpsamhet är väldigt underskattad. De vill inte bara göra intron eller investera i produkten, utan framför allt använda den själva. De som testat Anyone hittills har tyckt att det är väldigt roligt, vilket är viktigast av allt”, säger David Orlic.

David Orlic och Alfred Malmros.
David Orlic och Alfred Malmros. Foto: Joey Abrait

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer