Hoppa till innehållet

Lånbytes vd om PSD2: ”Bankerna kommer lägga krokben för oss”

Fintechbolaget Lånbyte tror att PSD2 blir ett lyft för affärerna. "Men jag är säker på att bankerna kommer försöka lägga krokben för oss", säger bolagets grundare Alexander Widegren.

Alexander Widegren, vd och grundare på Lånbyte.
Alexander Widegren, vd och grundare på Lånbyte.Bild: Jack Mikrut

Ett av de bolag som ser fram emot införandet av PSD2 är fintechuppstickaren Lånbyte, som startades 2012 och som erbjuder digital förmedling av bolån.

Tjänsten går ut på att kunderna fyller i formulär som bolaget använder för att skapa riskprofiler. Dessa används sedan för att spela ut bankerna mot varandra i jakten på det bästa bolånet, en process som ibland tar tid.

”I vissa fall tar det många månader. Det kan bero på faktorer som ränteändringsdatum, bundna lån som inte löpt ut, eller att det är högtryck hos banken. Vi är ju fortfarande beroende av bankernas processer”, förklarar vd Alexander Widegren.

Läs mer: Lena Apler om Klarnas nya giv: ”Bra med fler disruptiva banker”

Än så länge har det stora genombrottet låtit vänta på sig. Lånbyte har 25 000 kunder i sin databas och under 2016 hade man en omsättning på knappt 850 000 kronor samt en förlust på 3,6 Mkr. Enligt Alexander Widegren har bolagets omsättning dock nästan femfaldigats under 2017.

Införandet av PSD2 kan få stor betydelse för Lånbyte.

”När PSD2 införs kan vi inhämta bättre data från bankerna. Om kunden ger oss sitt godkännande kan vi få ut deras kredithistorik, med information om bland annat löner och bolånebetalningar. På så vis kan vi göra en snabbare, bättre och mer aktuell kreditbedömning. Idag måste vi förlita oss på deklarationer och annan information som inte är helt uppdaterad”, säger Alexander Widegren.

När PSD2 införs kan vi inhämta bättre data från bankerna.

Hur tror du bankerna reagerar på att ni begär ut data om deras kunder?

”Vi förväntar oss absolut att de försöker lägga krokben för oss! Om man är ett börsnoterat bolag som får 20 procent av sin vinst från bolån, och ett EU-direktiv gör att denna summa riskerar att halveras, ja då är det tjänstefel att inte försöka lägga krokben. Bankerna kommer inte att vara medgörliga. Jag övertygad om att det finns en ocean mellan vad de säger om open banking och vad de faktiskt gör.”

Läs mer: Swedbank: ”PSD2 ökar risken för hackarattacker i fintech-sektorn”

Hur kan bankerna lägga krokben för er?

”Det vi tror är att de kommer att begära att vi överkompletterar med dokumentation. Att de kräver mycket mer underlag än nödvändigt för att ge oss fullmakt att flytta bolån.”

Bankerna pratar om säkerhetsrisker med unga fintechbolag. Har de en poäng?

"Absolut. Bankerna har ett oerhört ansvar. Men i nuläget ser vi hur fintechbolag utan licenser skrapar nätet för att få fram information. Mycket är oreglerat. När PSD2 införs måste man vara en godkänd fintechaktör för att få fram informationen. Detta är slutet på en cowboy-era. Branschen blir mer legitim.”

Läs Di Digitals kartläggning: Rusning när storbankerna öppnar dataslussarnaFoto: Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera