Annons

Landslagsstjärnor går in med mer pengar i studiebolag

Pontus Jansson och Robin Olsen.
Pontus Jansson och Robin Olsen. Foto: TT.
Skolplattformen Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsstjärnor. Nu är siktet inställt på den amerikanska marknaden. ”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde”, säger vd:n Ian Rattigan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det Malmöbaserade bolaget utvecklar en mjukvara som lärare kan använda ihop med gratisverktyget Google Classroom. Med Studybees tjänst kan både eleven och läraren på ett lättare sätt följa utvecklingen och bedömningsprocessen i samma modul.

De två landslagsstjärnorna i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen, har via sitt gemensamma bolag PJ och PL Invest tidigare gått in med pengar i Studybee.

Nu har Studybee avslutat ytterligare en investeringsrunda på totalt 4,5 miljoner kronor bland de befintliga ägarna, kan Di Digital berätta. Förutom fotbollsspelarna har också Almi Invest och Djäkne Startup Studio investerat mer pengar.

”Totalt har vi nu tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pengarna från den senaste rundan har varit till för framför allt två syften. För det första har man satsat på framtagandet av en funktion som ska stödja nyanlända gymnasieungdomar att behärska det svenska språket.

För det andra har bolaget sonderat möjligheterna för en lansering i USA, där man nyss varit för att ha möten med Google.

”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde, så vi satt i säljdiskussioner redan första dagen. Därför har vi tidigarelagt våra planer för USA”, säger Ian Rattigan.

Nyligen har bolaget startat upp pilotprojekt på skolor i Kalifornien, men för att satsa i stor skala behövs mer pengar. Därför är man i full gång med ytterligare en investeringsrunda som ska avslutas innan sommaren.

”Det är en A-runda, så det är betydligt större belopp det handlar om”, säger Ian Rattigan, som inte vill precisera summan ytterligare.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som löpte fram till februari 2018, omsatte bolaget 52.000 kronor. Vd:n uppger att Studybee i nuläget har ett 50-tal betalande kunder, från friskolor till mindre kommuner. Förhoppningen är att i större utsträckning leverera till större organisationer i stället för enskilda skolor.

”Vi har redan nu en stabil produkt som vi kan leverera till organisationer där 25-30 skolor ingår”, säger Ian Rattigan.

Studybee, som grundades 2015, redovisade i sitt senaste bokslut en förlust på 2,2 Mkr. Ian Rattigan hoppas dock att företaget ska bli lönsamt före slutet på 2019.

”Men de resurserna vi har i dag är vi i brytpunkten då. Men planerna just nu är att skala upp bolaget, så det kan hända att vi pressar det lite.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer