Hoppa till innehållet

Landslagsstjärnor går in med mer pengar i studiebolag

Skolplattformen Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsstjärnor. Nu är siktet inställt på den amerikanska marknaden. ”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pontus Jansson och Robin Olsen.
Pontus Jansson och Robin Olsen.Foto: TT.

Det Malmöbaserade bolaget utvecklar en mjukvara som lärare kan använda ihop med gratisverktyget Google Classroom. Med Studybees tjänst kan både eleven och läraren på ett lättare sätt följa utvecklingen och bedömningsprocessen i samma modul.

De två landslagsstjärnorna i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen, har via sitt gemensamma bolag PJ och PL Invest tidigare gått in med pengar i Studybee.

Nu har Studybee avslutat ytterligare en investeringsrunda på totalt 4,5 miljoner kronor bland de befintliga ägarna, kan Di Digital berätta. Förutom fotbollsspelarna har också Almi Invest och Djäkne Startup Studio investerat mer pengar.

”Totalt har vi nu tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pengarna från den senaste rundan har varit till för framför allt två syften. För det första har man satsat på framtagandet av en funktion som ska stödja nyanlända gymnasieungdomar att behärska det svenska språket.

För det andra har bolaget sonderat möjligheterna för en lansering i USA, där man nyss varit för att ha möten med Google.

”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde, så vi satt i säljdiskussioner redan första dagen. Därför har vi tidigarelagt våra planer för USA”, säger Ian Rattigan.

Nyligen har bolaget startat upp pilotprojekt på skolor i Kalifornien, men för att satsa i stor skala behövs mer pengar. Därför är man i full gång med ytterligare en investeringsrunda som ska avslutas innan sommaren.

”Det är en A-runda, så det är betydligt större belopp det handlar om”, säger Ian Rattigan, som inte vill precisera summan ytterligare.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som löpte fram till februari 2018, omsatte bolaget 52.000 kronor. Vd:n uppger att Studybee i nuläget har ett 50-tal betalande kunder, från friskolor till mindre kommuner. Förhoppningen är att i större utsträckning leverera till större organisationer i stället för enskilda skolor.

”Vi har redan nu en stabil produkt som vi kan leverera till organisationer där 25-30 skolor ingår”, säger Ian Rattigan.

Studybee, som grundades 2015, redovisade i sitt senaste bokslut en förlust på 2,2 Mkr. Ian Rattigan hoppas dock att företaget ska bli lönsamt före slutet på 2019.

”Men de resurserna vi har i dag är vi i brytpunkten då. Men planerna just nu är att skala upp bolaget, så det kan hända att vi pressar det lite.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera