Hoppa till innehållet

Landslagsstjärnor går in med mer pengar i studiebolag

Skolplattformen Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsstjärnor. Nu är siktet inställt på den amerikanska marknaden. ”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pontus Jansson och Robin Olsen.
Pontus Jansson och Robin Olsen.Foto: TT.

Det Malmöbaserade bolaget utvecklar en mjukvara som lärare kan använda ihop med gratisverktyget Google Classroom. Med Studybees tjänst kan både eleven och läraren på ett lättare sätt följa utvecklingen och bedömningsprocessen i samma modul.

De två landslagsstjärnorna i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen, har via sitt gemensamma bolag PJ och PL Invest tidigare gått in med pengar i Studybee.

Nu har Studybee avslutat ytterligare en investeringsrunda på totalt 4,5 miljoner kronor bland de befintliga ägarna, kan Di Digital berätta. Förutom fotbollsspelarna har också Almi Invest och Djäkne Startup Studio investerat mer pengar.

”Totalt har vi nu tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pengarna från den senaste rundan har varit till för framför allt två syften. För det första har man satsat på framtagandet av en funktion som ska stödja nyanlända gymnasieungdomar att behärska det svenska språket.

För det andra har bolaget sonderat möjligheterna för en lansering i USA, där man nyss varit för att ha möten med Google.

”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde, så vi satt i säljdiskussioner redan första dagen. Därför har vi tidigarelagt våra planer för USA”, säger Ian Rattigan.

Nyligen har bolaget startat upp pilotprojekt på skolor i Kalifornien, men för att satsa i stor skala behövs mer pengar. Därför är man i full gång med ytterligare en investeringsrunda som ska avslutas innan sommaren.

”Det är en A-runda, så det är betydligt större belopp det handlar om”, säger Ian Rattigan, som inte vill precisera summan ytterligare.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som löpte fram till februari 2018, omsatte bolaget 52.000 kronor. Vd:n uppger att Studybee i nuläget har ett 50-tal betalande kunder, från friskolor till mindre kommuner. Förhoppningen är att i större utsträckning leverera till större organisationer i stället för enskilda skolor.

”Vi har redan nu en stabil produkt som vi kan leverera till organisationer där 25-30 skolor ingår”, säger Ian Rattigan.

Studybee, som grundades 2015, redovisade i sitt senaste bokslut en förlust på 2,2 Mkr. Ian Rattigan hoppas dock att företaget ska bli lönsamt före slutet på 2019.

”Men de resurserna vi har i dag är vi i brytpunkten då. Men planerna just nu är att skala upp bolaget, så det kan hända att vi pressar det lite.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera