Hoppa till innehållet

Lånebolaget Lendo byter vd och letar uppköp i utlandet

Lånejämförelsetjänsten Lendo rekryterar en ny vd och siktar på internationell expansion. ”Vi letar spännande uppköp”, säger Lendos ordförande Dan Ouchterlony.

Roar Bjærum, ny vd för Lendo, och Lendos ordförande Dan Ouchterlony.
Roar Bjærum, ny vd för Lendo, och Lendos ordförande Dan Ouchterlony.

Schibstedägda Lendo, som jämför villkor och upphandlar låneansökningar hos olika långivare, är på väg in i en ny fas. Bolaget är redan verksamt i Norden, Polen och Österrike. I år ska man expandera till Spanien, och fler länder står på tur. 

”Vi letar nya länder för organisk utrullning, och spännande uppköp”, säger Lendos styrelseordförande Dan Ouchterlony.

Vi letar nya länder för organisk utrullning, och spännande uppköp.

Som ett led i Lendos geografiska expansion flyttas huvudkontoret från Stockholm till Oslo, där även Schibsted har huvudkontor. Ägaren rekryterar även Roar Bjærum som ny vd. Sverigechefen Hanna Neidenmark blir kvar som Nordenchef. 

Roar Bjærum har erfarenhet av utveckling av nya tjänster inom finansiell teknik. Han har jobbat på både Nordea och Telenor, där han haft flera ledande roller, bland annat med ansvar för att bygga upp internationella verksamheter.

”Roar kommer in både med nya perspektiv och en gedigen och relevant erfarenhet. Vi är otroligt glada att få honom ombord på Lendos spännande resa”, säger Dan Ouchterlony, som även är chef för fintechsatsningarna inom Schibsteds investmentbolag Schibsted Growth. 

Han menar att Lendo är på väg att bli en global aktör inom finansiella tjänster. 

”Vi jobbar idag i sju länder. I fokus framåt ligger både att bana väg för snabbare expansion och produktutveckling inom samtliga marknader. Den sammanhållande hubben under Roars ledning kommer att bli avgörande för detta”, säger han.

Lendo grundades i Sverige 2007 och den norska mediekoncernen började investera i bolaget redan 2009. Ett stort steg togs i november 2010 då man dubblade sin ägarandel till 97 procent i en affär värd 92 miljoner kronor. Grundarna Thomas Hjelm och Fredrik Jung Abbou lämnade då bolaget, medan grundaren och vd:n Dennis Ahlsén blev kvar.

Just nu investerar vi cirka 100 miljoner kronor per år i vår globala expansion.

Av Schibsteds kvartalsrapport framgick att Lendos omsättning ökade med 4 procent till 917 miljoner kronor (882 miljoner norska kronor) under 2019. Rörelseresultatet (EBITDA) minskade samtidigt med 52 procent till 161 Mkr (155 miljoner norska). Det innebär en försämring av rörelsemarginalen, från 38 till 18 procent.

Omsättningen i Sverige ökade med 14 procent, enligt rapporten. Men i Norge föll omsättningen till följd av övergången till ett nytt regulatoriskt ramverk. 

”Det var ett tufft år i Norge i fjol, men vi såg en ljusning i slutet av året. Just nu investerar vi cirka 100 miljoner kronor per år i vår globala expansion”, säger Dan Ouchterlony.

Läs mer: Från tidningar till tech – Schibsted siktar på startups 

I samband med etableringen av Lendos huvudkontor i Norge har bolaget ansökt om en europeisk PSD2-licens för att kunna utveckla ännu bättre tjänster och skapa värde för kunder och partners.

Lendos ledning består nu av Roar Bjærum, Hanna Neidenmark, Mikaela Grännby och Dagfinn Teigland. Under våren ska ytterligare roller att tillsättas. Dennis Ahlsén lämnade Lendo 2016 för att grunda Bynk, som numera heter Rocker.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera