Hoppa till innehållet

Låneförmedlaren Savelend får grönt ljus av FI

Lånebolaget Savelend, som tidigare stoppats av Finansinspektionen, får nu grönt ljus. Bolaget ägnar sig åt att förmedla lån mellan långivare, så kallade peer-to-peer-lån.

Ludwig Pettersson, vd för Savelend.
Ludwig Pettersson, vd för Savelend.Foto: Savelend

”Det är fantastiskt skönt. Vi har jobbat med detta länge och detta är ett kvitto på att det vi gör är korrekt”, säger Ludwig Pettersson, vd för Savelend (NTL).

Bolaget grundades 2013 och första lånet förmedlades 2014. I december samma år ansökte man om att bli konsumentkreditinstitut, i linje med den nya lag som just införts.

Men marknaden hamnade under lupp i höstas då Finansinspektionen gick ut med att de skulle granska bolag med plattformar som erbjuder lån från privatpersoner till andra privatpersoner. Detta efter den stora skandal som lånesajten Trustbuddy orsakade efter att olovligt ha lånat ut insatta pengar.

Läs mer: Miljonbluffen i Trustbuddy – så här gick det till

”Finansinspektionen hörde av sig och hade två frågor. De ville se hela vår lånebok och hur vi hanterade kreditförluster”, säger vd Ludwig Pettersson.

Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019

Savelend fortsatte att förmedla lån mellan privatpersoner efter detta och i februari ansökte man om att bli registrerad betaltjänstleverantör.

”Vi hade ett samarbete med Amfa Bank, men ville börja utföra betaltjänsterna på egen hand”, säger Ludwig Pettersson.

FI skickade en rad kompletteringsfrågor under sommaren som Savelend besvarade i slutet av augusti. Men bolaget fick avslag i början av september.

”Det var med hänvisning till vår kreditbedömning. Det handlade om att vi inte tog in uppgifter om övriga kostnader per månad. Vi använde schablonsuppgifter från Konsumentverket, men vi ändrade det och skickade in omprövning”, säger vd:n.

Det är denna omprövning som nu beviljats.

”Vi fick beskedet under måndagskvällen”, säger Ludwig Pettersson.

Savelend är nu registrerad betaltjänstleverantör. Nästa steg blir att bli ett betalningsinstitut, i likhet med bland annat Lendify. Då får man förmedla betalningar för mer än 360 Mkr per år.

Läs mer: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

”Vår målsättning är att förmedla en kvarts miljard 2017 och lansera i ett annat europeiskt land”, säger Ludwig Pettersson.

Målet är att bli en marknadsplats för alternativa investeringar. Konsumentkrediter, billån, fakturaköp, med mera. 

Tidigare i somras tog Savelend in 2,7 Mkr från en rad affärsänglar.

”Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019”, säger vd Ludwig Pettersson.

Debatt: ”Regeringen kan göra Sverige till ett ledande fintech-land”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera