Hoppa till innehållet

Låneutmanare tar in miljard från svensk institution

Lendify fyller på kassan med 1 miljard kronor för utlåning till svenska privatpersoner. 

Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.
Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.Foto: Press.

Låneutmanaren Lendify har tagit in ny finansiering på 1 miljard kronor från en stor svensk institution. Pengarna är öronmärkta för utlåning till svenska privatpersoner. 

”Vi ger inte ut några nya obligationer, utan det handlar om en annan typ av finansiering. Lendify har betydligt lägre operativa kostnader än andra aktörer på marknaden, nästa steg är att sänka vår kostnad av kapital. Det här är ett jätteviktigt steg i den processen”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, utan att vilja ge fler detaljer om finansieringen.

Lendify grundades 2014 och var en av de första aktörerna på den svenska marknaden som erbjöd så kallade peer-to-peer-plattform, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner från institutionella investerare 

Men i takt med att Lendify tagit in alltmer kapital från institutioner och banker har bolaget blivit en bredare marknadsplats för långivning.

”Vi ska bygga ett stort bolag som på allvar utmanar bankerna. Och för att möta den stora efterfrågan på lån tar vi även in institutionellt kapital. Det är en trend som vi även ser internationellt: att aktörer som börjat som en renodlad peer-to-peer-plattform efterhand breddar sin finansiering”, säger Erika Eliasson.

Har det blivit svårare att övertyga privatpersoner att spara hos Lendify?

”Nej, inflödet av peer-to-peer-kapital ökar stadigt och kraftigt. Men vi har respekt för att det tar tid att folkbilda om ett nytt tillgångsslag. När vi får in i institutionellt kapital ökar även inflödet från privatpersoner, eftersom förtroendet för oss stärks och i och med att vi kan öka våra lånevolymer kan vi även sprida riskerna i spararnas portföljer”, säger Erika Eliasson.

Läs mer: Låneplattformen spränger miljardvallen 

Bolaget har per den sista december 2018 lånat ut volymer på 1,68 miljarder kronor. Hittills har Lendify lockat till sig 10 000 aktiva privatpersoner och företag som investerare, en ökning med 35 procent sedan maj i fjol.

Vid årsskiftet uppgick genomsnittsräntan för tolv månader bakåt till cirka 8,6 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen till investerarna under samma period var ungefär 5,6 procent.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn. Under 2017, som var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader, omsatte Lendify 25 Mkr med en förlust på 69 Mkr.

En av Lendifys externa investerare är den tidigare finansministern Anders Borg, tillsammans med bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Läs mer: Förlusterna växer för låneutmanaren Lendify 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera