Hoppa till innehållet

Långa köer när Iphone X släpptes

De långa köerna var tillbaka när Apple på fredagen släppte sin nya flaggskeppstelefon Iphone X. 

Kö till Apples butik i Hongkong på fredagen.
Kö till Apples butik i Hongkong på fredagen.Foto: Kin Cheung/TT.

På fredagen släpptes teknikjätten Apples nya flaggskeppstelefon Iphone X runt om världen. Intresset för den nya telefonen har varit stort och när Apple började ta emot förhandsbokningar förra veckan sköt leveranstiden snabbt i höjden. 

Under de första fyra dagarna beställdes det mer än dubbelt så många Iphone X jämfört med när Iphone 6 släpptes 2014, skriver Bloomberg. 

Liknande scener utspelade sig på fredagen när det bildades rejäla köer till olika Apple-butiker runt om i världen. Enligt Reuters stod omkring 400 personer i kö till Apples flaggskeppsbutik i Sydney medan omkring 550 personer väntade i en 600 meter lång kö i Tokyo. 

Läs mer: Apples försäljning drar iväg - och slår förväntningarna

På torsdagskvällen levererade Apple en kvartalsrapport som överträffade analytikernas förväntningar. Apple sålde omkring 46,7 miljoner telefoner under kvartalet och under telefonkonferensen målade vd Tim Cook upp ljus bild av det kommande kvartalet. 

"Jag måste säga att jag inte kan vara mer upprymd över Apples framtid", sa Tim Cook och påpekande att han var väldigt optimistisk till den nya flaggskeppstelefonen enligt Financial Times. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera