Ceretai har genom sin egenutvecklade mjukvara analyserat tusentals filmer, video- och ljudklipp, nyhetssändningar och tv-serier de senaste två åren.
Nu lanserar bolaget tjänsten Valuecine.com – en automatiserad plattform som riktar sig direkt till konsumenter, där användarna kan hitta film och tv-serier som ligger i linje med de egna värderingarna.
På Valuecine.com analyseras data i innehållet utifrån mångfald, jämställdhet och inkludering, till exempel utifrån hur mycket män och kvinnor syns och hörs, ålder och etnicitet.
”Vi vill skapa en medvetenhet, tydlighet och transparens kring vad det är vi egentligen ser på”, säger Ceretais vd och medgrundare Matilda Kong.
Initiativet med plattformen, som bygger på artificiell intelligens, stöttas bland andra av den nordiska film- och tv-producenten SF Studios och av Herflix som är en amerikansk streamingplattform riktad till kvinnor.
Ceretai grundades av Matilda Kong och Lisa Hamberg 2018. Bolaget har haft ett internationellt fokus från start och licensierat mjukvaran till företagskunder främst inom tv-mediet.
För några år sedan uppmärksammades Ceretai på Forbes och BBC för sin undersökning av den populära tv-serien Game of Thrones, i vilken de kvinnliga skådespelarnas röster bara hördes i snitt 25 procent.
Utifrån den data som bolaget har samlat in, ligger normsnittet på att kvinnor pratar 40 procent av den totala taltiden i film och tv-serier. Utifrån olika snittsiffror har Ceretai tagit fram märkningar för vad som är normbrytande innehåll.
Ceretais verksamhet har hittills finansierats av 2 miljoner kronor från innovationsmyndigheten Vinnova för ett projekt som pågår fram till mars 2022. Bolaget har även fått in cirka 1,6 miljoner kronor från Vinnovas motsvarighet i Hamburg, Innorampup. Våren 2019 var Ceretai med i acceleratorn Next Media Accelerator i Hamburg och har en av sina totalt fyra anställda i Tyskland.
Även det lilla nordiska riskkapitalbolaget Unconventional Ventures investerade i Ceretai under 2019 och är delaktiga som rådgivare till bolaget.
Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara
Idén till Ceretai kommer från Matilda Kong, som själv hade problem att hitta filmer, tv-serier och nyhetsprogram som hon inte upplevde som sexistiska eller stereotypa.
”Jag stängde ofta av filmer mitt i. Idén kom upp under Metoo-hösten, då jag blev väldigt varse om hur påverkade vi är av underliggande fördomar”, säger Matilda Kong.
Hon refererar till att överrepresentationen av vita män i media har lett till en normalisering, och att få därför reagerar.
”Vi alla konsumerar väldigt mycket media och tror att verkligheten ser ut så som vi får den serverad av dessa medier”, säger hon.
Hittills har Ceretai jobbat med att stötta mediebolag i att ta fram mätetal kring mångfald, jämställdhet och inkludering – ett arbete som på många håll sker manuellt eller inte alls. Bolaget jobbar också med två stora internationella streamingaktörer, som har testat deras mjukvara under en period. Vilka företag det handlar om kan Matilda Kong inte berätta än.
”Det är tekniskt svårt att få fram den här typen av data och det krävs att algoritmerna tränas på att sätt som inte bygger in omedvetna fördomar”, säger Matilda Kong.
Intäkterna från Ceretais mjukvara som licenseras ut till olika medieföretag är än så länge blygsamma. Målet är att den nya tjänsten Valuecine.com ska driva intresse för inkludering i innehåll, och att fler företag på så sätt kan få upp ögonen för vikten av det.
”Valuecine är riktat till konsumenter, men också till filmindustrin”, säger Matilda Kong.
Än har Ceretai inte lagt upp en plan för vilka inkomster som kan komma från Valuecine-plattformen, men har satt upp en Patreon-sida där man kan stödja tjänsten. Man samarbetar med streming-aggregatorn Playpilot för att länka var användarna kan ta del av film och tv-serier de hittar, och länkning kan också vara en potentiell framtida intäktsström.
Läs också: Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen