Hoppa till innehållet

Lanserar ai-plattform för att mäta inkludering – Game of Thrones får underkänt

Stockholmbaserade Ceretai släpper en automatiserad plattform där konsumenter kan hitta film och tv-serier som går i linje med ens värderingar. ”Vi vill skapa en medvetenhet kring vad det är vi egentligen tittar på”, säger vd:n Matilda Kong.

Lisa Hamberg, medgrundare och styrelseledamot, och Matilda Kong, medgrundare och vd, har tillsammans startat Ceretai.
Lisa Hamberg, medgrundare och styrelseledamot, och Matilda Kong, medgrundare och vd, har tillsammans startat Ceretai.

Ceretai har genom sin egenutvecklade mjukvara analyserat tusentals filmer, video- och ljudklipp, nyhetssändningar och tv-serier de senaste två åren. 

Nu lanserar bolaget tjänsten Valuecine.com – en automatiserad plattform som riktar sig direkt till konsumenter, där användarna kan hitta film och tv-serier som ligger i linje med de egna värderingarna. 

På Valuecine.com analyseras data i innehållet utifrån mångfald, jämställdhet och inkludering, till exempel utifrån hur mycket män och kvinnor syns och hörs, ålder och etnicitet.

”Vi vill skapa en medvetenhet, tydlighet och transparens kring vad det är vi egentligen ser på”, säger Ceretais vd och medgrundare Matilda Kong.

Initiativet med plattformen, som bygger på artificiell intelligens, stöttas bland andra av den nordiska film- och tv-producenten SF Studios och av Herflix som är en amerikansk streamingplattform riktad till kvinnor.

Ceretai grundades av Matilda Kong och Lisa Hamberg 2018. Bolaget har haft ett internationellt fokus från start och licensierat mjukvaran till företagskunder främst inom tv-mediet.

För några år sedan uppmärksammades Ceretai på Forbes och BBC för sin undersökning av den populära tv-serien Game of Thrones, i vilken de kvinnliga skådespelarnas röster bara hördes i snitt 25 procent. 

Utifrån den data som bolaget har samlat in, ligger normsnittet på att kvinnor pratar 40 procent av den totala taltiden i film och tv-serier. Utifrån olika snittsiffror har Ceretai tagit fram märkningar för vad som är normbrytande innehåll.

Ett exempel på hur en film presenteras på Valuecine.com – där ålder, hur mycket män och kvinnor pratar samt hur mycket mer kvinnor ler i filmen har analyserats.
Ett exempel på hur en film presenteras på Valuecine.com – där ålder, hur mycket män och kvinnor pratar samt hur mycket mer kvinnor ler i filmen har analyserats.

Ceretais verksamhet har hittills finansierats av 2 miljoner kronor från innovationsmyndigheten Vinnova för ett projekt som pågår fram till mars 2022. Bolaget har även fått in cirka 1,6 miljoner kronor från Vinnovas motsvarighet i Hamburg, Innorampup. Våren 2019 var Ceretai med i acceleratorn Next Media Accelerator i Hamburg och har en av sina totalt fyra anställda i Tyskland.

Även det lilla nordiska riskkapitalbolaget Unconventional Ventures investerade i Ceretai under 2019 och är delaktiga som rådgivare till bolaget. 

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara 

Idén till Ceretai kommer från Matilda Kong, som själv hade problem att hitta filmer, tv-serier och nyhetsprogram som hon inte upplevde som sexistiska eller stereotypa.

”Jag stängde ofta av filmer mitt i. Idén kom upp under Metoo-hösten, då jag blev väldigt varse om hur påverkade vi är av underliggande fördomar”, säger Matilda Kong.

Hon refererar till att överrepresentationen av vita män i media har lett till en normalisering, och att få därför reagerar.

”Vi alla konsumerar väldigt mycket media och tror att verkligheten ser ut så som vi får den serverad av dessa medier”, säger hon.

Hittills har Ceretai jobbat med att stötta mediebolag i att ta fram mätetal kring mångfald, jämställdhet och inkludering – ett arbete som på många håll sker manuellt eller inte alls. Bolaget jobbar också med två stora internationella streamingaktörer, som har testat deras mjukvara under en period. Vilka företag det handlar om kan Matilda Kong inte berätta än.

”Det är tekniskt svårt att få fram den här typen av data och det krävs att algoritmerna tränas på att sätt som inte bygger in omedvetna fördomar”, säger Matilda Kong.

Intäkterna från Ceretais mjukvara som licenseras ut till olika medieföretag är än så länge blygsamma. Målet är att den nya tjänsten Valuecine.com ska driva intresse för inkludering i innehåll, och att fler företag på så sätt kan få upp ögonen för vikten av det.

”Valuecine är riktat till konsumenter, men också till filmindustrin”, säger Matilda Kong.

Än har Ceretai inte lagt upp en plan för vilka inkomster som kan komma från Valuecine-plattformen, men har satt upp en Patreon-sida där man kan stödja tjänsten. Man samarbetar med streming-aggregatorn Playpilot för att länka var användarna kan ta del av film och tv-serier de hittar, och länkning kan också vara en potentiell framtida intäktsström. 

Läs också: Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera