Hoppa till innehållet

Lanserar social ljudapp för Airpods – tar in 20 miljoner från Voi- och Spotify-veteraner

Den sociala podcasting-appen Logcast är på väg ut i Appstore. Nu tar bolaget in en investering på 20 miljoner kronor för att utveckla sin vision om friktionslöst ljud: ”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods”, säger medgrundaren Leni Andronicos.

Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.
Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.

Leni Andronicos, medgrundare av den sociala podcast-appen Logcast, sitter på sitt hotellrum i Barcelona. 

Appen, som än så länge finns i en testversion, har rönt uppmärksamhet i Spanien efter att en känd skådespelare har pratat om den i ett radioprogram.

”De spanska användarna är mer mogna i sitt beteende att skicka ljudklipp till varandra. Här gör människor i alla generationer det”, säger hon.

Det är en stor dag för Leni Andronicos och hennes medgrundare Johanna Hoof.

”I dag trycker vi på knappen för att skicka in Logcast till Appstore. Det känns galet efter att ha utvecklat appen i 13 månader”, säger Leni Andronicos.

Hon beskriver Logcast som ”podcast on the go” – att man alltid kan sända en podcast var man än är. I appen kan användarna både skapa och hitta andras ljudklipp, eller ”loggar” som grundarna kallar det.

”Vår vision är att bygga en friktionsfri ljudprodukt och vi utvecklar den för Airpods. I framtiden ska man kunna logga ljud från sitt vardagsrum via trådlösa hörlurar eller olika smarta högtalare.”

Leni Andronicos trycker på att över 100 miljoner av Apples trådlösa hårlurar Airpods såldes i USA i fjol:

”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods och om fem år tror jag inte att vi kommer gå omkring med våra telefoner hela tiden”, säger hon.

Hon beskriver att Logcast-appen är gentemot traditionella podcasts som vad Instagram Stories är jämfört med Youtube.

”Ljudjänster som Spotify och Acast är till för de 2 procenten och vi för de andra 98 procenten. Vi brukar säga att de som skapar innehållet går med i Logcast för verktyget och stannar för nätverket. Podcasts behöver inte vara en envägskommunikation.”

Hittills har ett team på fem personer utvecklat Logcast och nu är planen att anställa fler för att skala upp appen. Med sig som rådgivare och investerare har bolaget fått Niklas Carlheim-Mueller, som har jobbat med digital utveckling på Ericsson i många år, Juan Serruya, tidigare utvecklingschef på Spotify i New York i många år, och Simon Telian som sitter i styrelsen för Advanced Blockchain AG. Även elscooterbolaget Vois medgrundare Adam Jafer går in med pengar. Totalt tar Logcast in en investering på 20 miljoner kronor.

”Vår investeringsprocess har handlat om att bygga relationer med människor som kan ge oss rätt resurser för att växa Logcast stort och snabbt. Vi är väldigt stolta och motiverade av att vi nu inför lansering backas av ett team som bevisligen byggt produkter som användare älskar”, säger Johanna Hoof.

Vi är till för de andra 98 procenten.

Hon ska resa till Barcelona nästa dag för att tillsammans med Leni Andronicos träffa kreatörer som kan vara aktuella för att sprida Logcast i Spanien. De båda grundarna träffades när de blev placerade mittemot varandra på en lunch i september 2018. De hittade varandra direkt och visste att de ville jobba tillsammans, men sedan tog det ett år för de att komma på vad de faktiskt ville göra tillsammans.

Leni Andronicos kommer ursprungligen från Australien och flyttade till Sverige 2018. Efter tio års erfarenhet från marknadsföring och innehållsproduktion, bland annat för MTV radiokanalen Southern Cross Austereo, var hon klar med att vara anställd och valde att starta egen konsultlåda.

Johanna Hoof har tidigare jobbat som pr-chef på it-konsultbolaget Consid och driver även det egna poddbolaget With Hoof. Hon producerar podcasts och hade börjat experimentera med kortare femminutersformat för sina kunder. De publicerades mellan vanliga podcastavsnitt och blev snabbt populära – vilket också lade grunden till idén bakom Logcast.

”Mycket av de innehåll vi ser inom ljud är fortfarande välproducerat och frånkopplat från våra vardagliga upplevelser. Produktionen av podcasts fortsätter att öka, men samtidigt kommer vi också att se nästa generation av ‘spoken media’ som är mer socialt och ‘on-the-go’, vilket är en spegling av hur vi beter oss i en normal konversation offline”, säger Johanna Hoof.

Från att ha skissat på tjänsten i några månader började de båda grundarna utveckla den i februari 2020. Det med hjälp av en investering på 2 miljoner kronor från ängelinvesterare och utvecklingskonsultbolaget Nomad Consulting.

Då var det svårare att förklara vad de höll på med, men med spelare som konversationsappen Clubhouse har ljud återigen blivit det nya heta.

”Appar som Clubhouse har accelererat ljudutvecklingen med tre till fem år, vilket är en stor fördel för oss”, säger Leni Andronicos.

Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över.

I Logcast kan en användare skapa en egen poddkanal och sända ut inspelningar, lägga till ett foto om man vill och få gillanden och kommentarer på det. Det finns en publik chattfunktion i appen och det går också att skicka privata meddelanden mellan användare. Man la också nyligen till en funktion för att låta ljudinspelningar ligga ute i 24 timmar och sedan försvinna. Flera av funktionerna har kommit till från användarfeedback.

Logcast har kört appen i en privat beta under tre månader med 100 personer som var och en har fått bjuda in två personer. Under den tiden har de sammanlagt sänt ut 20 000 minuter av streamat ljud, postat över 430 loggar och skickat 350 direktmeddelanden.

I dag har man en väntelista på 2 500 personer, varav runt 1 000 av dem kommer från Spanien. Den officiella appen släpps i Appstore inom två veckor om den inte stöter på problem i processen. Tanken är att lansera i Sverige först och sedan på nya marknader, först i Spanien och Storbritannien och i början av 2022 i USA.

Inom kort kommer ett betalningssystem att integreras i Logcast, där fans till poddarna kan prenumerera på en viss kanal eller donationer för att låsa upp innehåll. Appen i sig kommer alltid att vara gratis och utan annonsering, säger Leni Andronicos.

En framtida affärsmodell är även att användarna kan få betalt för att dela sin data, som sedan kan säljas vidare. I Logcast går det redan i dag att aktivt stänga av att datan delas.

Logcast utvecklar också funktioner för Ethereum – en plattform där olika applikationer ska kunna handlas och lagras säkert med hjälp av blockkedjetekniken. I appen är tanken att användare ska kunna skapa egen valuta som ens fans kan köpa in i direkt eller via andra fans.

”Vi tror att framtiden inom sociala medier ligger i decentraliserade nätverk där de som skapar innehållet själva kan sälja sitt innehåll och ta fram en egen valuta. Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över”, tror Leni Andronicos.

Läs också: Investerarna ser fortsatt högtryck – pekar ut favoriterna: ”hetare än på många år”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera