Hoppa till innehållet

”Lär av Alibaba – innan det är försent”

Alibaba är som ett Amazon, PayPal, Uber, Youtube, Yelp och Groupon i ett. För svenska techbolag gäller det att snabbt förstå den kinesiska jätten, som just nu köper upp allt i sin väg, skriver Jacob Lovén och Tom Xiong, på Di Digitals nya gästpodd Den Digitala Draken.

Tom Xiong och Jacob Lovén, som står bakom Di Digitals nya gästpodd den Digitala Draken.
Tom Xiong och Jacob Lovén, som står bakom Di Digitals nya gästpodd den Digitala Draken.

Kinesiska Alibaba har på några korta år seglat upp som världens största e-handelsbolag med ett marknadsvärde på 2300 miljarder kronor i New Yorkbörsen. För att förstå hur denna nya jätte kommer att påverka den Svenska techsektorn gäller det att ha koll på bolagets historia och motivation. På podden Den Digitala Draken har vi därför ägnat våra två senaste avsnitt åt att kartlägga bolagets resa från idé till världsherravälde. 

Alibaba startades av Jack Ma, engelskaläraren utan datorkunskaper som misslyckades med högskoleprovet gång på gång och var den enda av 24 sökande som inte kunde få jobb på snabbmatskedjan KFC. Men snabbspolar vi några år framåt hittar vi samma Jack Ma på scen där berättar om sina erfarenheter som grundare av världens största e-handelsaktör, Alibaba. Och vem ställer frågorna? Ingen mindre än President Barack Obama.

Läs mer: Svensk startup ska lära Kinas skolbarn vintersport

Historien om Jack Ma och Alibaba är på många sätt historien om de globala internetföretagens frammarsch, men även berättelsen om en annorlunda entreprenör och hur Kina gick från fattigdom till en tech-stormakt, idag likställt Silicon Valley.

Läs mer: Här är Kinas nya jättefond

På samma sätt som vi tillskriver Silicon Valley’s framgångar till Steve Jobs och Elon Musk, har Jack Ma och Alibaba spelat samma roll i att driva Kinas digitala dominans. Under de senaste åren har det byggts upp kinesiska internetföretag med lika mycket pengar som sina amerikanska motsvarigheter, och inte sällan mer innovativa lösningar. Nu har de riktat blicken västerut, där användarbetéenden alltmer liknar det kinesiska beteendet – och i Kina har de redan tagit hem segern.

När Alibaba grundades 1999 var det få utanför bolaget som trodde att de – 15 år senare –skulle bli historiens största börsnotering och inneha rollen som världens största e-handelsbolag. Idag är Alibaba värderat till cirka 2300 miljarder kronor. Genom sina olika varumärken och investeringar har de den marknadsledande positionen inom kinesisk e-handel, fintech, ridesharing, onlinevideo, med mera. 

Läs mer: Alibaba blir OS-sponsor

För att vi ska förstå Alibabas position i Kina, kan vi föreställa oss vad man får om man slog ihop motsvarande Amazon, eBay, PayPal, Stripe, Uber, Youtube, Yelp och Groupon till ett och samma företag. Det är precis vad Jack Ma har byggt upp med sitt Alibaba – i världens folkrikaste land.

Genom att studera historien om Alibaba närmare finner man många lärdomar, även för oss i väst. Bland annat hur de lyckades bygga upp ett ekosystem som både stärkte positionen inom e-handel, och möjliggjorde en dominant roll inom alla delar av den moderna och digitala ekonomin. Lika imponerande är det att se hur vd:n för börsbolaget klär ut sig för att sjunga ”Can you feel the love tonight” inför stående ovationer från 20 000 hysteriska anställda.

Läs mer: Jack Ma lovar Donald Trump en miljon nya jobb

Det fascinerande (eller skrämmande, beroende på åskådaren) är att detta bara är första kapitlet i berättelsen om Jack Ma och Alibaba. De lyckade med att skapa ett av världens största företag, trots att de bara fanns i ett land. Vad händer när de bestämmer sig för att ta över resten av världen?

Vi på podcasten Den Digitala Draken tycker att historien är så fascinerande att vi har spelat in två fullspäckade avsnitt om bara Alibbab och Jack Ma, var de står idag och vart de är på väg. Jättespännande, tycker vi!

Mycket nöje!

Lyssna på Den Digitala Draken på Itunes, eller här: Fotnot: Den Digitala Draken är en podcast av entreprenörerna Tom Xiong, grundare av tränings- & hälso-startupen Move Shanghai i Kina och Jacob Lovén, rådgivare och konsult inom digital transformation. Duon har mångårig erfarenhet från internet- och mediebolag som Klarna, Schibsted och MTG men har på senare år vänt blicken för att fascineras av den Digitala Draken i öst, Kina.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera