Hoppa till innehållet

Lärarnas teknikbolag finns nu i hundra länder: ”Vi var redo när covid kom”

Claudia Rademaker och Patrik Nilsson startade edtech-bolaget Dugga som ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under pandemiåret har plattformen fått fäste i över 100 länder och bolaget har nu tagit in 46 miljoner för att fortsätta expandera. 

Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.
Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.Foto: Pressbild

Under hela 2020 var Duggas fokus på att expandera och utveckla tjänsten, vilket fortsätter även i år. Första steget blir en nyemission där man tagit in 46 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget Sparkmind vars fokus ligger på just utbildnings- och skolsektorn. Andra investerare är Alted och Service Venture, samt privata investerare från bland annat Handelshögskolan. 

Det här är den första nyemissionen Dugga gör, men 2020 gjorde man en kvittningsemission. Handlingar från Bolagsverket uppskattar värderingen på bolaget till över 114 miljoner kronor i samband med denna. 

Claudia Rademaker säger att Dugga år 2020 var värderat till 130 miljoner. Sedan dess ska bolaget ha ökat markant i värde, men man vill inte uppge vad bolaget värderas till inför den kommande rundan.

”Pengarna från rundan kommer användas till expansion till resten av världen”, säger hon. 

Bolaget planerar att gå in i USA, Storbritannien, Australien och flera delar av Asien. 

”Vi fokuserar på just expansion och marknadspenetration. Dessutom utökar vi vårt team och rekryterar och anställer nya talanger. Både jag och Patrik Nilsson kommer fortsätta vara aktiva inom bolaget och med vår forskning. Skolvärlden verkar nu vara mer redo för digitala verktyg, och även efter pandemin kommer vi vara del av undervisningen”, säger Claudia Rademaker.

Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.
Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.Foto: Hasse Holmberg / TT, Hasse Holmberg / TT

”Vi grundade vårt företag 2015, men då som pilotprojekt. Det var inte förrän 2018 som vi blev ett kommersiellt bolag”, berättar Claudia Rademaker, som är vice-vd och grundare av bolaget. 

Dugga är starkt präglat av forskning. Enligt Claudia Rademaker vill de se till att modern teknik hamnar i rätt händer: lärarnas och elevernas. Båda grundarna har bakgrund som lärare och gjorde en gemensam studie som visade att uppemot 96 procent av lärare tyckte att kunskapsutvärdering var ett stort hinder i deras arbete. Där föddes idén till Dugga, en integrerad plattform för prov. Under fjolåret utnämndes bolaget också till Microsoft Partner of the Year.

”Vi kom tidigt i kontakt med Microsoft och var med i ett av deras startup-program. Vi fick finansiering på strax över 2 miljoner i form av resurser, molntjänster och teknisk utveckling”, berättar Claudia Rademaker.

”De gillade både vår pedagogiska lösning och att vi är forskningsbaserade. När pandemin skyndade på omställningen till digital undervisning var Dugga rätt verktyg att använda. Jag brukar säga att lärare och skolor inte var redo när Dugga kom, men Dugga var redo för lärare och skolor när covid kom”, säger hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera