Under hela 2020 var Duggas fokus på att expandera och utveckla tjänsten, vilket fortsätter även i år. Första steget blir en nyemission där man tagit in 46 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget Sparkmind vars fokus ligger på just utbildnings- och skolsektorn. Andra investerare är Alted och Service Venture, samt privata investerare från bland annat Handelshögskolan.
Det här är den första nyemissionen Dugga gör, men 2020 gjorde man en kvittningsemission. Handlingar från Bolagsverket uppskattar värderingen på bolaget till över 114 miljoner kronor i samband med denna.
Claudia Rademaker säger att Dugga år 2020 var värderat till 130 miljoner. Sedan dess ska bolaget ha ökat markant i värde, men man vill inte uppge vad bolaget värderas till inför den kommande rundan.
”Pengarna från rundan kommer användas till expansion till resten av världen”, säger hon.
Bolaget planerar att gå in i USA, Storbritannien, Australien och flera delar av Asien.
”Vi fokuserar på just expansion och marknadspenetration. Dessutom utökar vi vårt team och rekryterar och anställer nya talanger. Både jag och Patrik Nilsson kommer fortsätta vara aktiva inom bolaget och med vår forskning. Skolvärlden verkar nu vara mer redo för digitala verktyg, och även efter pandemin kommer vi vara del av undervisningen”, säger Claudia Rademaker.
”Vi grundade vårt företag 2015, men då som pilotprojekt. Det var inte förrän 2018 som vi blev ett kommersiellt bolag”, berättar Claudia Rademaker, som är vice-vd och grundare av bolaget.
Dugga är starkt präglat av forskning. Enligt Claudia Rademaker vill de se till att modern teknik hamnar i rätt händer: lärarnas och elevernas. Båda grundarna har bakgrund som lärare och gjorde en gemensam studie som visade att uppemot 96 procent av lärare tyckte att kunskapsutvärdering var ett stort hinder i deras arbete. Där föddes idén till Dugga, en integrerad plattform för prov. Under fjolåret utnämndes bolaget också till Microsoft Partner of the Year.
”Vi kom tidigt i kontakt med Microsoft och var med i ett av deras startup-program. Vi fick finansiering på strax över 2 miljoner i form av resurser, molntjänster och teknisk utveckling”, berättar Claudia Rademaker.
”De gillade både vår pedagogiska lösning och att vi är forskningsbaserade. När pandemin skyndade på omställningen till digital undervisning var Dugga rätt verktyg att använda. Jag brukar säga att lärare och skolor inte var redo när Dugga kom, men Dugga var redo för lärare och skolor när covid kom”, säger hon.